آیا ماندن گوشی در شارژ تا صبح ایرادی ندارد؟

در این مقاله قصد داریم به شما جواب سوالی که شاید بارها برایتان پیش آماده باشد را بدهیم!

آیا ماندن تلفن همراه در شارژ از شب تا صبح ایرادی ندارد؟

شارژ کردن گوشی در شب موردی است که بسیاری از کابران تلفن های همراه در سراسر دنیا برای پر شدن باتری به آن متکی هستند، اما آیا انجام این کار کار درستی هست؟ آیا به باتری شما آسیب نمیرسد؟

از ابتدای وجود دستگاه های تلفن همراه همیشه این گونه موارد جای سوال و بحث داشته اند به گونه ای که کاربران همیشه به دلیل های مختلفی ضعف باتری و افت کیفیت آن را بعد از مدتی مشاهده نموده اند. در طول روز همیشه موبایل همراه ماست و اکثرا با توجه به شرایط کاری و دور شدن از هم لحظه ای تلفن را از خود جدا نمیکنیم و در نهایت میبینیم که در انتهای روز تنها چند درصد از شارژ آن باقی مانده است.

معمولا به خاطر مشغله و نوع کار مخصوصا در شهرهای بزرگتر بعد از رسیدن به منزل بدلیل خستگی به رختخواب رفته و گوشی خود را به پریز برق متصل می کنیم و سپس با اطلاع از این وضعیت که تلفن همراه صبح شارژ شده به خواب می رویم. اما آیا واقعا انجام این عمل در طول شب کار صحیحی است؟ آیا با این کار به گوشی ما آسیب نمی بینید و یا طول عمر باتری کاهش نمی یابد؟ جواب های زیادی در سطح اینترنت به صورت فرضیه وجود دارد؛ اما حقیق اصلی کدام است؟

یک جواب قطعی

شین بروسکی (Shane Broesky) مدیرعامل شرکت فاربی تکنیک (سازنده لوازم جانبی موبایل) در این خصوص این گونه می گوید:

اتصال گوشی در طول شب تاثیر بسیار مخربی بر گوشی شما نخواهد داشت و انجام آن بلامانع است. تلفن هوشمند (smart phone) شما همانطور که از نامش پیداست، هوشمند است و پس از شارژ کامل دستگاه مسیر شارژ را مسدود می کند تا به دستگاه آسیب نرسد. تا اینجا مشکلی ندارد؛ اما در مواقعی اتصال طولانی مدت و مداوم باعث کاهش طول عمر و کیفیت باتری موبایل شما در طول زمان می شود. وی در ادامه اظهار داشت: باتری های لیتیوم-یونی در صورت بالا رفتن دمای گوشی تاثیر و آسیب های ناخوشایندی به دلیل این افزایش دما زیاد دریافت می کنند، مخصوصا زمانی که تلفن همراه شما دارای قاب محافظ باشد که از برون رفت گرماهی حاصل از آن جلوگیری می کند و در نتیجه باعث افزایش دمای بیشتری خواهد شد. افزایش دمایی که در نهایت به اکسایش سلول های باتری های لیتیومی می انجامد که این عمل باعث کاهش عمر باتری و البته شارژدهی آن می شود. به تعبیر دیگر باید گفت که در صورتی که میخواهید تلفن همراه خود را به شارژر در طول شب متصل کنید بهتر است قاب محافظ آن را جدا نمایید تا از این افزایش دمای اضافی جلوگیری نمایید.

شِین بروسکی
شِین بروسکی

حالت مناسب برای شارژ تلفن همراه

حالت ایده آل برای باتری های لیتیوم-یونی این است که میزان شارژ آنها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد ماندگار باشد که همین اقدام باعث می شود گوشی شما کاملا احیا شود و از آسیب های احتمالی به باتری نیز می کاهد، البته اگر واقع بین باشیم رعایت این موضوع به صورت مداوم کار بسیار سختی است. اما شارژ باتری در بازه های زمانی کوتاه به یون های آن، انرژی لازم جهت جابجایی و حرکت را داده و درنتیجه بقای طول عمر باتری را در بازه زمانی یک روز ضمانت می کند.

لذا شارژ گوشی در بازه های کوتاه بهتر و ایمن تر از شارژ یک باره صفر تا ۱۰۰ که یک باور عامیانه است می باشد.
البته شاید به‌دلیل مشغله، کار ساده‌ای نباشد، اما حالت ایده‌آل باتری‌های لیتیوم-یونی به همین شکل است و در صورتی که می‌خواهید باتری شما بیشترین طول عمر را داشته باشد به همین صورت عمل کنید.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است حتی در مورد باتری ها!

انواع روش های پیشگیری از آسیب باتری

بیشترین تهدید برای باتری، چرخه شارژ آن است. چرخه شارژ همان جایی است که باتری تلفن همراه شما خالی شده یا تقریبا به نزدیکی صفر رسیده.

هر باتری تا انتهای بازه زمان مصرفی یا عمر خود تعداد چرخه به خصوص شارژ خود را دارد. شاید باتری شما تا انتهای عمر تعداد چرخه های زیادی را طی کند، اما شک نداشته باشید که ظرفیت آن نیز در طول این مدت کاهش می یابد و زمانی خواهد رسید که باتری زمان کوتاهی شارژ گوشی شما را نگه داشته و بلافاصله خالی می شود.

بروسکی در این باره می گوید:

برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی، سعی کنید حتی‌الامکان از شارژ صفر تا ۱۰۰ گوشی خودداری کنید؛ چراکه این عمل به کاهش عمر و همچنین گنجایش باتری ختم می‌شود.

فاکتور دیگری که در خصوص افزایش طول عمر باتری و تلفن همراه موثر است که به نظر بروزنیوز مهمترین گزینه است، استفاده از لوازم جانبی استاندارد و با کیفیت می باشد زیرا همانطور که در مطالب پیشین ذکر کرده ایم خرید لوازم مرغوب شما را از سیکل آسیب های فناوری جدا میکند.

توصیه می شود همیشه از وسایل اصلی که به همراه خود تلفن همراه عرضه می شود، جهت شارژ باتری استفاده نماید و در صورت گم کردن، آسیب دیدن این وسیله حتما شارژر و کابلی ارائه شده توسط آن شرکت را تهیه نمایید.

وسایل ارزان قیمت و بی کیفیت بدون شک استاندارد های لازم را ندارند و قطعا به تلفن همراه و باتری شما آسیب جدی وارد می کنند.

لوازم جانبی مناسب
لوازم جانبی مناسب

گاهی اوقات مخصوصا در کشور ما خرید وسایل اورجینال ممکن است بسیار گران قیمت باشد بنابراین به دنیال یافتن گزینه های با کیفیت در محدوده قیمت مناسب باشید و در هنگام خرید نیز به ویژگی های دستگا توجه نمایید به خصوص میزان ولتاژ و آمپر خروجی از آن و انطباق با شارژر اصلی خود.

شاید با خرید یک محصول ارزان قیمت به این فکر بیوفتید که سود کرده اید ولی این در حالی است که به گوشی با ارزش شما آسیب های جدی در طول زمان وارد می شود زیرا در این نوع وسایل استاندارد های ایمنی رعایت نشده است.

جالب است بدانید سازمان آتش نشانی لندن چند سال پیش اسناد و گزارشی از تلفن های همراه و حتی خانه های آتش گرفته منتشر کرده و بروز برخی از آنها را به استفاده از لوازم جانبی غیر استاندارد و بی کفیت مرتبط دانست.

جمع‌بندی:

  • حتی‌الامکان از اتصال شب‌هنگام گوشی به برق خودداری کنید.
  • از ابزار جانبی باکیفیت و استاندارد جهت شارژ گوشی بهره ببرید.
  • از بالارفتن دمای گوشی جلوگیری و قاب محافظ آن را شب‌هنگام جدا کنید.
  • جهت بالاترین میزان عمر باتری، مقدار آن را همیشه بین اعداد ۵۰ تا ۸۰ نگه دارید.
  • از خالی شدن کامل باتری جلوگیری کنید و حتی‌الامکان شارژ ۰ تا ۱۰۰ باتری را در دستور کار نداشته باشید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *