نوکیا بخش سلامت خود را برای فروش گذاشت

تلاش نوکیا برای کشف مجدد خود، امروز ادامه یافت، شرکت اعلام کرد که “بازنگری استراتژی های مختلف را برای کسب و کار سلامت دیجیتال خود آغاز کرده است”.

نوکیا در یک بیانیه کوتاه اعلام کرد: ممکن است استراتژی جدید برای کسب و کار دیجیتال حتی با انجام معاملات جدید یا تغییرات دیگر به هیچ نتیجه ی مناسبی نرسد. در صورت تغییرات دیگر و لزوم اطلاعیه بیشتر در مورد کسب و کار سلامت دیجیتال داده خواهد شد.

این حرکت نوکیا برای بسیاری شگفت انگیز و تعجب آور است، زیرا کمتر از دو سال میگذرد بعد از آنکه نوکیا ۱۹۲ میلیون دلار برای خرید کمپانی فرانسوی Withings پرداخت تا عملا خود را در تجارت سلامت دیجیتال وارد کند.

Withings برای تولید طیف وسیعی از محصولات سلامتی از جمله ساعت و دستبند تناسب اندام، ردیاب خواب، دماسنج و ترازو های هوشمند شناخته می شد. سایدریک هوتچینگس (Cédric Hutchings) مدیر عامل و مؤسس Withings پس از خرید نوکیا به عنوان مدیر ارشد در بخش سلامت دیجیتال نوکیا مشغول به کار شد. در مصاحبه ای در خرداد ۹۵ (June 2016) بیان کرد که به شدت از این اتفاق هیجان زده است و همکاری با نوکیا را یک فرصت بالقوه میدانست.

به گفته ی هوتچینگس : ما جاه طلبی بزرگی داریم. بخش تکنولوژی نوکیا اساسا یک شرکت جدید است و موقعیت بسیار قوی دارد که بذر و ایجاد کسب و کارهای جدید در نوکیا است.

Withings با گروهی به نام تکنولوژی نوکیا ادغام شد، نوعی استارت آپ، بخشی بر پایه سیلیکون ولی که در شرکت گسترده نوکیا در فنلاند وجود داشت. این بخش با وجود ۳۰۰۰۰ حق ثبت اختراع  نوکیا توانست در یکدوره یک ساله ۸۰۰ میلیون دلار به دست آورد. همچنین ۸۰۰ متخصص و مهندس در این قسمت مشغول به کار بودند.

ایده این بود که این اختراعات، درآمد و تیم مهندسان را وارد بخش تکنولوژی نوکیا کرده و شروع به بررسی محصولات جدید برای شرکت جدید نوکیا کنند. یکی از اولین اقدامات ایجاد یک کسب و کار دیجیتال رسانه ای بود که محصول آن دوربین واقعیت مجازی اوزو بود. دومین قدم سلامتی دیجیتال بود که با خرید کمپانی Withings شروع شد.

نوکیا رامزی هایدیموس را از آزمایشگاه دالبی (Dolby Laboratories) برای هدایت شرکت تازه تاسیس نوکیا یعنی تکنولوژی نوکیا استخدام کرد. اما در ماه اوت سال ۲۰۱۶ نوکیا اعلام کرد که هایدیموس در حال خروج از شرکت است، هرچند این کمپانی اطلاعاتی برای چرایی این کار ارائه نکرد.

پاییز گذشته، نوکیا اعلام کرد که کسب و کار اوزو را لغو کرده و ۳۱۰ نفر را اخراج کرده است. طبق گزارش رویترز، در همان زمان، نوکیا ارزش بخش تجارت سلامت دیجیتال خود را را به ۱۶۴ میلیون دلار کاهش داد و با این کار اساسا ارزش کمپانی Withings را به صفر رساند.

سخنگوی نوکیا در آن زمان به رویترز گفت: ما برنامه بروزرسانی را برای پروژه های تجاری خود در نظر گرفته ایم. ما در مورد توانایی کسب و کار سلامت دیجیتالمان اعتماد داریم و اعتقاد داریم با داشتن منابع مناسب، نام تجاری بزرگ و قابلیت نوآوری راه موفقیت را طی می کنیم.

ولی ظاهرا این راه دیگر قابل دستیابی نیست وبخش سلامت دیجیتال نوکیا موفق نشده است. نوکیا در بیانیه خود تأکید کرد که از حق ثبت اختراع کسب و کار خود میگذرد ولی شرکت برای بخش سلامت دیجیتال خود را هنوز هیچ تصمیم قطعی نگرفته است. در بهترین حالت آینده بخش تکنولوژی نوکیا نامعلوم است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *