زمانی که نام مجموعه Resident Evil و به خصوص عددهایی مانند ۱ تا ۳ را همراه با آن می شنویم، ناخودآگاه حس نوستالژی و خاطرات دوران گذشته جلوی چشمانمان ظاهر می شود. مگر می شود که ماجراجویی های جیل و کریس را در عمارت اسپنسر و رویارویی های آن ها را با آلبرت وسکر فراموش کنیم؟ مگر می شود که موسیقی اتاق ذخیره، غرش نمسیس و فریاد STARS وی را فراموش کنیم؟ اگر بخواهیم خاطرات خودمان از سری Resident Evil و لحظه لحظههای فراموش نشدنی این مجموعه را بر شماریم، می توانیم تا هفته ها و ماه ها درباره آن صحبت کرده و چند جلد کتاب نیز از آن منتشر کنیم. به هر حال نسخه های قدیمی آن در اعماق قلب ما جای گرفته و هیچ گونه شکی نیست که لحظه به لحظه این نسخه ها، مجموعه Resident Evil را به نامی تبدیل کرده است که اکنون آن را می شناسیم، و با شنیدن آن به صنعت بازی های ویدئویی افتخار می کنیم. اما اکنون با رونمایی از بازی Resident Evil 3 Remake و نمایش های اخیر آن تصمیم گرفته ایم که مخصوصا به نسخه سوم این مجموعه و انتظارتمان از نسخه بازسازی شده آن بپردازیم. قطعا ریزترین تغییرات به چشم ما طرفداران سرسخت این نسخه بزرگ جلوه کرده و دوست داریم که پنهان شدن اولین بازمانده را مجددا با همان حس و حال قدیمی شاهد باشیم! بدون شک، این عنوان با وجود سابقه این مجموعه و موضوعاتی که درباره آن ها صحبت کردیم، از اهمیت ویژه ای برای ما و دیگر بازیبازان برخوردار بوده، و انتقال حس های خاطره انگیز و آشنای ما در این نسخه نیز به شدت مهم جلوه می کند. شکی نیست که فشار زیادی برروی توسعه دهندگان آن نیز وجود داشته و تنها یک اشتباه ممکن است که به کلی نارضایتی بسیاری از طرفداران را به وجود آورد. همچنین در بخش هایی از این مطلب نیز به تشابهات و پیشرفت های آن پرداخته و در نهایت درباره انتظارتمان از این نسخه صحبت می کنیم.
خب در ابتدا می رویم سراغ مهمترین تغییراتی که در این بازی صورت پذیرفته است. البته باید در ابتدا به نکاتی اشاره کنیم؛ این تفاوت ها تنها نظر شخصی بوده و می تواند برای شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. ممکن است با شماره گذاری ها مشکل داشته باشید و مثلا برای شما شماره هفتم این فهرست، بزرگترین تفاوت این بازی باشد. به هرحال به مانند رسم همیشگی، بحث سلیقه قطعا پیش می آید. همچنین احتمالا موارد دیگری نیز در بازی وجود دارد که از نظر شما مهم هستند و در این مقاله جایی را به خود اختصاص نداده اند. ما سعی کردیم که مهمترین تفاوت ها را بر شماریم و برای مثال پیشرفت های جلوه های گرافیکی که موضوعی بدیهی است، در آن جایی ندارد؛ به هر حال از زمان انتشار نسخه اصلی این بازی نزدیک به ۲۰ سال گذشته و اکنون در نسل هشتم کنسول ها و در آستانه ی ورود به نسل نهم هستیم. قطعا نکات مهم تری وجود دارد که باعث تغییرات شدیدی در این نسخه شده و می تواند لحظه به لحظه ی گیمپلی آن را دستخوش تغییرات وسیعی کند. امیدواریم که این تغییرات باعث بالا رفتن تنش بازی شده و لحظه های آشنای بازی را بهتر جلوه دهد. در کنار این تفاوت ها، به نظر می رسد که توسعه دهندگان آن کاری تحسین برانگیز را صورت داده و ذات نسخه اصلی را در آن پیاده سازی کرده اند. از چهره های شخصیت ها گرفته تا زامبی ها و نمسیس، همگی به ریشه ها وفادار هستند ولی تغییرات بسیاری از نظر جنبه های مختلف برروی آن ها پیاده سازی شده است. اکنون به سراغ ۸ تغییر مهم این بازی می رویم که می تواند به شدت برروی حس و حال، گیمپلی و داستان آن تاثیر داشته باشد. من مهرداد آهاز هستم و قرار است با بنده و وبسایت خبری-تحلیلی بروزنیوز همراه شوید، تا به انتظارتمان از بازی Resident Evil 3 Remake بپردازیم.
تفاوت های مهم:
توجه: مجددا تاکید می کنیم که سعی شده است به تفاوت های مهم این بازی اشاره شود که می تواند برروی جنبه های مختلفی از بازی تاثیر گذارد. همچنین رتبه بندی نظر شخصی بوده و می تواند برای شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. مواردی مانند پیشرفت جلوه های گرافیکی که موضوعی بدیهی است نیز در فهرست جایی ندارد. همچنین تغییر زاویه دوربین را نیز در Resident Evil 2 Remake شاهد بودیم که دیگر نیازی نیست در این فهرست به آن اشاره کنیم.
۸ – تغییرات ظاهری شخصیت ها:
جیل ولنتاین و دیگر شخصیت های نسخه اصلی، همگی چهره های متفاوتی را در بخش های مختلفی مانند میانپرده ها و گیم پلی داشتند. این موضوع در نگاه اول کمی توی ذوق می زد زیرا سعی شده بود که در میانپرده های کارتونی، جیل ولنتاین به صورت سبک مانگا و انیمه طراحی شود، ولی در میانپرده های CGI، کمی رویکردی واقع گرایانه برای آن اتخاذ شده بود. در گیمپلی بازی نیز چهره وی بیشتر متمایل به میانپرده های CGI بود که همین رویکرد برای نسخه های بعد از آن نیز ادامه پیدا کرد. اما خوشبختانه جیل ولنتاین در Resident Evil 3 Remake ظاهری مشابه با میانپرده انیمه ای آن دارد، ولی با تفاوت هایی نسبی؛ آنها سعی کرده اند که شمایل واقع گرایانه تری را به جیل اضافه کرده و چهره وی را کمی خشن و واقع گرایانه تر طراحی کنند. زمانی که راکون سیتی مورد حمله زامبی ها قرار می گیرد، جیل با لباسی معمولی مجبور می شود تا با خطرات مواجه شود. اکنون لباس وی نیز تغییراتی را به خود دیده و دیگر شاهد دختری با دامن نیستیم که لشکری از زامبی ها را حریف بود. البته این موضوع یکی از نقاط قوت نسخه اصلی محسوب می شود چراکه دختری معمولی را نشان می داد که برای بقا تلاش کرده و برای رسیدن به هدفش، از چالش های وحشتناکی عبور می کرد. همین موضوع نیز به نظر می رسد که در Resident Evil 3 Remake رعایت شده، ولی ظاهر جیل در آن واقع گرایانه تر است. حتی لباس های ساده وی نیز به دختران آمریکیایی نزدیک تر بوده و حس واقعی بودن را می رساند. البته همه می دانیم که وی جزو تیم STARS بوده و تجربه بالایی را در مبارزات دارد.
اما یکی دیگر از شخصیت های مهم بازی یعنی کارلوس الیویرا (Carlos Oliveira) نیز دستخوش تغییرات اساسی از نظر ظاهر شده، و دیگر شاهد آن ظاهر بی نقص و خوش چهره نیستیم. البته وی هنوز خوش تیپ و خوش چهره است، ولی در قالبی دیگر. قطعا تغییراتی که در موهای سر و صورت و بافت صورت کارلوس صورت گرفته، وی را بیشتر به اشخاص برزیلی شبیه کرده است. همچنین وی در بخش هایی از بازی اصلی، جیل ولنتاین را در چالش های وی کمک کرده و نقش مبارزی سرسخت را ایفا می کند. بدون شک این رویکرد واقع گرایانه بیشتر سبب می شود تا وی را به عنوان یک مبارز سرسخت در نظر بگیریم. البته این تغییرات اساسی ممکن است به مزاج طرفداران قدیمی آن خوش نیاید و هنوز دوست داشته باشند که مدل موهای قدیمی، و چهره برگرفته از لیان اس کندی و دیگر شخصت های کپکام را در ظاهر وی مشاهده کنند. شخصا نیز در نگاه نخست چندان از تغییرات ظاهری بسیار زیاد وی خوشحال نشدم. اما با انتشار اطلاعات بیشتر، و همچنین نمایش های جدید این بازی، بیشتر درک می کنم که چرا ظاهر وی بدین شکل در آمده است. به هر حال به نظر می رسد که در نهایت این تغییر به شخصیت پردازی بهتر نسبت به نسخه ی نخست منجر خواهد شد.
نیکولای (Nikolai) نیز موهای سفید خود را حفظ کرده، ولی چهره وی به نظر می رسد که اندکی جوان تر شده است. امیدواریم که وی هنوز شخصیت نظامی خود را به مانند نسخه قدیمی حفظ کند، تا بیشتر حس نوستالژی را در ما بیدار نماید.
میکاییل ویکتور (Mikhail Viktor) نیز یکی دیگر از شخصیت های کلیدی نسخه اصلی بود که هنوز کلاه نظامی و دیگر جنبه های ظاهری نسخه اصلی را به مانند نیکولای حفظ کرده است. اما به نظر می رسد که در کنار آن، تغییراتی نیز مانند اضافه شدن موهای صورت و واقع گرایانه تر شدن بافت صورت در ظاهر وی صورت گرفته است.
اما یکی از نمادین ترین شخصیت های بازی اصلی یعنی برد ویکرز (Brad Vickers) که در بخش های ابتدایی آن، وی را ملاقات می کنیم نیز در نسخه باسازی حضور داشته و تغییراتی را نیز در چهره و لباس وی شاهد هستیم. همه می دانیم که چه اتفاق شومی انتظار وی را می کشد و من نیز به شدت برای بازسازی آن در قالب نوین هیجان زده هستم. البته هیچ کس از اتفاقی که برای وی رخ می دهد، خوشحال نیست ولی قطعا چوگونگی خلق آن در نسل هشتم، حس کنجکاوی را در بسیاری از ما بیدار می کند.
اما چه کسی است که چهره نمسیس را در اولین برخورد فراموش کند. قطعا وی یکی از ترسناکترین هیولاهای سبک وحشت بوده و هنوز رویارویی با وی ما را دچار تنش و استرس می کند. رو راست عرض کنم که در نگاه اول اصلا از چهره جدید نمسیس لذت نبردم و صورت کشیده و دماغ وی به هیچ وجه برای من قابل هضم نبود. نمسیس هنوز چهره زشتی دارد ولی پوست وی بیشتر دچار پارگی و کندگی شده است. به نظر می رسد که پوست وی بیشتر از گذشته ذوب شده و بافت های بیشتری در صورت وی به کار رفته است. دندان های وی نیز تیزتر و بیشتر شده است که امیدواریم بیشتر از آن ها در این بازی استفاده شود. به هر حال به نظر می رسد که چهره وی سلیقه ای است ولی نمی توان منکر رضایتبخش بودن آن شد. به هر حال امیدوارم که در نهایت بتوانیم به مانند کلاه مستر اکس، به دماغ نمسیس نیز شلیک کرده و آن را از چهره زیبای وی حذف کنیم.
به هر حال چهره شخصیت ها مخصوصا در نسخه بازسازی شده می تواند برروی شخصیت پردازی، انتقال حس نوستالژی و ماجراجویی های ما تاثیر داشته باشد. همچنین به نظر می رسد که تیم توسعه دهنده این بازی نیز تاکنون توانسته است از پس آن بر بیاید، و تنها نظرات ضد و نقیضی درباره ظاهر نمسیس وجود دارد. به هر حال بایستی صبر کینم تا محصول نهایی منتشر شده و قضاوت را به آن زمان موکول کنیم.
۷ – ملاقات مستقیم با مورفی (Murphy):
ملاقات مورفی یکی از بخش های به یاد ماندنی بازی اصلی بوده و چندان نیز طولانی نیست. وی که جزوی از گروه UBCS است، در فروشگاه شرکت آمبرلا زخمی شده و کارلوس با وی در این مکان برخورد می کند. جیل ولنتاین در بازی اصلی برخورد مستقیمی را با وی نداشته است، ولی این موضوع در نسخه بازسازی شده تغییر خواهد کرد. ما دقیقا در تریلر به نمایش در آمده جیل ولنتاین را مشاهده می کنیم که به سمت مورفی حرکت کرده و با وی تعامل می کند. همچنین مورفی را مشاهده می کنیم که از درد رنج برده و بدن وی جراحت هایی را به خود دیده است. در نتیجه نقش وی در Resident Evil 3 Remake بیشتر خواهد بود و قطعا به شخصیت پردازی بازی کمک به سزایی خواهد کرد. به هر حال سرنوشت جیل به مورفی گره خورده و خوشحال هستیم که قرار است در بازی Resident Evil 3 Remake، بیشتر به این موضوع پردخته شود. تعاملات جیل با مورفی نکته جدیدی در این بازی بوده و بدون شک می تواند از تغییرات مهم این نسخه محسوب شود.
۶ – بازمانده های بیشتر:
چه کسی است که اولین ملاقات با بازمانده نسخه ی اصلی، فریادهای وحشت زده وی و پنهان شدن وی را فراموش کند. این مورد یکی از خاطره انگیزترین بخش های بازی بود که پس از آن، ما را به اولین اتاق ذخیره بازی و موسیقی فراموش نشدنی آن فرا می خواند. در تریلر رونمایی از این بازی، شهر آن به تصویر کشیده شد و بازمانده های بیشتری را شاهد بودیم که برای نجات خود در حال فرار هستند. حتی جیل ولنتاین نیز عبارت بازمانده های بیشتر را در این بخش به زبان می آورد. آیا این بدین معنی است که در این نسخه شخصیت های جدید و تعاملات بیشتری را با بازمانده ها شاهد خواهیم بود؟ اگر چنین موضوعی حقیقت داشته باشد، شاهد اضافه شدن محتوای بیشتری در بازی خواهیم بود که منجر به تغییراتی در روند پیشروی داستان خواهد شد. این مورد یکی از مواردی است که می تواند به پیشرفت بازی کمک کرده و در عین حال، با کند کردن روند پیشروی داستان و پرداخت ناقص به شخصیت های فرعی، بازی را دچار مشکلاتی کند.
۵ – ملاقات با کارلوس:
کارلوس یکی از شخصت های دوست داستنی نسخه اصلی است که ملاقات با وی نیز به شکل خاطره انگیزی خلق شد. وی عضوی از گروه UBCS است که در تلاش هستند تا جلوی شیوع ویروس را گرفته و زامبی ها را متوقف کنند. اما متاسفانه در این راه موفق نمی شوند و گروه ۲۰۰ نفره آنها به ۳ نفر کاهش می یاید که میکاییل و نیکولای از جلمهی آنها هستند. اما این ۳ نفر دست از هدف خود برنداشته و برای رسیدن به آن، به مبارزه ادامه می دهند. البته ملاقات جیل با کارلوس پس از خروج جیل ولنتاین از اداره پلیس مشهور بازی یعنی RPD بوده، و اینک به نظر می رسد که این مورد دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد؛ این بار گروه UBCS به صورت زودهنگام به اداره پلیس RPD نفوذ می کنند. احتمالا این موضوع در زمانی که جیل در این اداره حضور دارد، رخ داده و ملاقات آنها این بار در این اداره به وقوع خواهد پیوست. به هر حال اگر چنین اتفاقی رنگ واقعیت به خود بگیرد، برخی از اتفاقات بازی را دستخوش تغییراتی می کند. اما امیدواریم که این ملاقات مانند نسخه اصلی به یاد ماندنی باشد.
۴ – تغییر مکان ترن برقی به ایستگاه مترو:
حتما می دانید که چه خاطراتی را با معماها و راه اندازی قطار نسخه اصلی داشتیم. شکی نیست که این قطار یکی از کلیدی ترین موارد بازی اصلی محسوب می شد، و ما نیز بی صبرانه منتظر دیدار مجدد با میکاییل در آن هستیم. اما اکنون محل و ترن برقی بازی به ایستگاه مترو تبدیل شده است. این مورد می تواند جنبه های بی شماری از بازی را تغییر داده و معماهای آن، و مکان های بازی را دستخوش تغییرات بسیاری کند. البته ترن برقی در گذشته، در فضای باز قرار داشت و به راحتی مورد هجوم زامبی ها قرار می گرفت، ولی اکنون ایستگاه مترو مکانی امن تر برای میکاییل و این قطار خواهد بود. احتمالا ورود و خروج به این ایستگاه، مکان های جدیدی را به بازیبازن معرفی می کند و چالش های جدیدی را پیش روی بازیبازان قرار خواهد داد. اما امیدواریم که معماهای گذشته نیز برروی این مترو اعمال شود؛ تا حس نوستالژی بیشتر برای بازیبازان تداعی گردد. قطعا تعامل با میکاییل، نیکولای و کارلوس در ایستگاه مترو نیز نسبت به ترن برقی فضای باز، دستخوش تغییراتی خواهد شد. در نتیجه این مورد یکی از اصلی ترین تغییرات بازی به شمار می رود که به شدت برروی جنبه های مختلفی از آن تاثیر خواهد گذاشت.
۳ – روش های جدیدی در مواجه شدن با نمسیس
نمسیس به قدری وحشتناک است که با هر قدمی که بر می داریم، فشار استرس ظاهر شدن غافلگیرانه اش را نیز با خود حمل می کنیم. معمولا وی در نسخه اصلی، زمانی که شما انتظارش را ندارید ظاهر شده و نمی دانید که باید فرار کنید یا مبارزه. اگر ندانید که چطور باید با نمسیس مواجه شوید، وی غرش کنان و استارز گویان شما را در تمام شهر تعقیب خواهد کرد. دویدن وی نیز به شدت وحشتناک تر از مستر اکس بوده و ترس را در این بازی دو چندان می کند. قطعا ما احتیاج به چنین رویارویی هایی در بازی Resident Evil 3 Remake داریم، تا آن را لذتبخش و یک عنوان خوب خطاب کنیم. همچنین این مورد موجب می شود تا نمسیس با هر ظاهری که دارد، مجددا وحشتناک جلوه کند. دوربین روی شانه، مواجه شدن با وی را دستخوش تغییراتی کرده و توسعه دهندگان آن بایستی با وسواس فراوانی رویارویی های گذشته را در این عنوان احیا کنند. نمسیس می تواند دیوار را شکانده، پرش های بلندی کرده و از جایی که انتظارش را ندارید، نفوذ نماید. پس بایستی این موارد در نسخه جدید نیز حضور داشته باشند تا این عنوان بتواند طرفداران قدیمی را نیز راضی کند. اما در تریلر به نمایش در آمده، جیل ولنتاین با یک خودرو به نمسیس هجوم آورد که احتمال وجود روش های جدید رویارویی با وی را در ذهن ها تداعی کرده است. در بخشی از بازی Resident Evil 7 نیز ما می توانستیم سوار خودرویی در پارکینگ شده، و جک بخت برگشته را به دیار باقی بفرستیم که به شدت شبیه به تریلر جدید Resident Evil 3 Remake است. بدون شک روش های جدید رویارویی با نمسیس میتواند لحظات اکشن و به یادماندنی جدیدی را در بازی به وجود آورد. این موضوع بستگی به خلاقیت تیم توسعه دهنده داشته و نباید به صورتی باشد که وزن اکشن بازی بر ترس آن غلبه کرده، و بایستی دارای تعادل مناسبی باشد. به هر حال این مورد می تواند بسیاری از اتفاقات بازی را دستخوش تغییراتی نماید و قطعا در فهرست ما رتبه های بالایی را از آن خود می کند.
۲ – آپارتمان جیل، بزرگتر شدن محیط و ساختمانی نیمه کاره:
راکون سیتی در نسخه اصلی از جزئیات خوبی برخوردار بود ولی نسبت به بازی های کنونی بسیار محدودتر محسوب می شود. اکنون توسعه دهندگان این بازی وعده داده اند که این شهر در نسخه بازسازی شده، از وسعت بیشتری برخوردار بوده و اکتشاف در آن نیز گسترده تر است. فضاهای باز Resident Evil 2 Remake نیز زیبا جلوه می کرد و یکی از نقاط قوت آن محسوب می شد. در نتیجه حضور این مورد می تواند عطش ما برای تجربه Resident Evil 3 Remake را افزایش دهد.
اما موضوعی که به شدت در تریلر رونمایی از بازی جلوه می کرد، آپارتمان جیل بود. در نسخه اصلی، ما تنها آپارتمان وی را در تصویری متحرک مشاهده کردیم ولی در Resident Evil 3 Remake، آپارتمان وی پرجزئیات و بزرگ جلوه می کند. همچنین بخش فرار جیل از آپارتمان نیز کاملا در این بازی طراحی شده و ما طبقات مختلف و آتش سوزی درون آن را از نمای اول شخص مشاهده می کنیم. ممکن است که این موارد تنها به صورت از پیش تعیین شده باشند، ولی به هرحال احتمال می رود که در بخش های دیگری از این بازی نیز شاهد چنین صحنه هایی باشیم.
در تریلر مربوط به نمسیس نیز ساختمانی نیمه کاره مشاهده شد که مورد هجوم نمسیس قرار گرفته، و وی جیل را در آن محاصره می کند. این ساختمان می تواند به بخش مهمی از بازی تبدیل شده و وقایع بسیاری را در خود بگانجاند. در نتیجه ممکن است چنین محیط های جدیدی نیز در بخش های دیگری از بازی تعبیه شود که موجب غنی تر شدن تجربه آن می گردد.
به هر حال این مورد می تواند در نهایت موجب تغییراتی در روند پیشروی و وقایع داستانی شود. همچنین با وجود دوربین روی شانه، قالب معماهای قدیم مناسب آن نبوده، و بزرگتر شدن محیط و گسترده تر شدن بخش اکتشاف، می تواند به جذابیت معماهای بازی کمک وافری کند.
۱ – شعله افکن نمسیس:
تاکنون به تغییرات بسیار مهمی از این بازی اشاره کردیم که هر کدام می تواند در جایگاه نخست حضور داشته باشد. اما چرا شعله افکن نمسیس مهم ترین تغییر این بازی محسوب می شود؟ ما قطعا تصورات متفاوتی را نسبت به نمسیس در این بازی داشتیم؛ می دانستیم که وی سریع تر و خطرناک تر از مستر اکس بوده و دارای بازوکای آشنای خود است. در نتیجه تصور می کردیم که بایستی با سیستم Dodging (جاخالی دادن) از شلیک های وی فرار کرده و در نهایت از وی مخفی شویم. اما شرکت کپکام با انتشار آخرین تریلر این بازی، تمام معادلات را بر هم زد و شعله افکنی خطرناک را در دستان وحشتناک ترین هیولای سری Resident Evil سپرد. البته نمسیس هنوز بازوکای خود را دارا است ولی تصور رویارویی با وی زمانی که از شعله افکن استفاده می کند، به شدت وحشتناک و چالش برانگیز جلوه می نماید. قطعا سیستم Dodging نیز در بسیاری از رویارویی های ما با نمسیس مفید واقع خواهد شد، ولی زمانی که وی از شعله افکن استفاده می کند، به نوعی این قابلیت اندکی بلا استفاده می شود. همچنین با وجود این شعله افکن، ذوب شدن پوست نمسیس نیز بیشتر با عقل جور در می آید. با این تفاسیر، شرکت کپکام با اضافه کردن این شعله افکن، رویارویی با نمسیس که از یکی کلیدی ترین و مهم ترین ارکان بازی اصلی محسوب می شود را وارد مرحله جدیدی کرده است. قطعا این تغییر سبک مبارزات و حملات غافلگیرانه نمسیس را بیش از پیش خطرناک جلوه خواهد داد و اگر از پتانسیل آن درست استفاده شود، مبارزاتی وحشتناک و به یادماندنی را پیش رو خواهیم داشت. در نهایت خوشحال هستم که بازوکای وی هنوز در بازی حضور داشته و نمسیس نیز به مانند گذشته از شاخک های خود استفاده می کند.
تشابهات Resident Evil 3 Remake با نسخه اصلی:
اگر مانند من از طرفداران قدیمی این مجموعه باشید و نسخه های کلاسیک آن را تجربه کرده باشید، با دیدن لحظه به لحظه ی تریلر جدیدی بازی Resident Evil 3 Remake و مشاهده ی مکان های آشنا آن، حس عجیبی به شما دست داده و دیگر سر از پا نمی شناسید. هر زمان که مکان آشنایی را در این تریلر مانند نمایش های بازی Resident Evil 2 Remake می بینم، قند در دلم آب شده و همان لحظه دوست دارم که بازی منتشر شود. دیدار مجدد با شخصیت های آشنا در اداره ی پلیس RPD، مکان های آشنای راکون سیتی و قطار آشنای آن بسیار هیجان انگیز است.
اما یکی از تغییرات این بازی نسبت به Resident Evil 2 Remake، اکشن تر شدن آن بوده که توسط شرکت کپکام نیز تایید شده است. این مورد دقیقا مشابه با نسخه اصلی این بازی است که نسبت به نسخه دوم، حقیقا اکشن تر بود. توسعه دهندگان آن بسیار هوشمندانه این تغییر را در بازی Resident Evil 3 Remake اعمال کردند و کاملا با منطق جور در می آید. در بازی اصلی بشکه هایی قرار داشت که می توانستیم با شلیک به آن ها نیز تعداد زیادی از زامبی ها را نابود سازیم. همچنین برای اولین مرتبه در این سری، به مجموعه سلاح های آن در بازی Resident Evil 3، مسلسل اضافه شد. رویارویی با دشمنان در بازی اصلی نیز از سرعت بالاتری برخوردار بود و جیل ولنتاین بر خلاف کلیر ردفیلد (Claire Redfield) می توانست جاخالی دهد. خوشبختانه وجود سیستم Dodging نیز برای Resident Evil 3 Remake تایید شده و کاملا طرفداران می توانند از این بابت خیالشان تخت باشد. خوشبختانه در بخشی از بازی، کارلوس نیز به مانند گذشته قابل بازی بوده و در تریلرهای به نمایش در آمده، وی را مشاهده کردیم که با هانترها نیز درگیر می شود. این بخش یکی از کلیدی ترین و مهم ترین بخش های بازی است که به شدت برای جیل ولنتاین نیز حیاتی محسوب میشود.
این بازی با وجود تغییرات اساسی در تمام جنبه های آن، تشابهات زیادی را در خود جای داده و توسعهدهندگان این عنوان نیز ذات اصلی آن که چیزی نیست جز بقا را در آن پیاده سازی کرده اند. گویندگی و هسته اصلی گیم پلی این بازی نیز همانند نسخه آشنای خودمان بوده ولی در قالب جدیدی ارائه شده است. همچنین این دقیقا همان چیزی است که طرفداران سرسخت سری Resident Evil نیز از نسخه ی بازسازی شده می خواهند؛ یعنی وفاداری به ریشه ها و حس و حال بازی اصلی.
انتظارتمان از بازی Resident Evil 3 Remake:
شاید بتوان آن را در یک عبارت خلاصه کرد و آن چیزی نیست جز غرش نمسیس و فریاد STARS! همین مورد دنیایی برای طرفداران بازی Resident Evil محسوب شده و به همین دلیل، آنها سالهاست که تشنه تجربه ی نسخه بازسازی آن هستند. در نمایش های اخیر این بازی آزمایشگاهی که نمسیس در آن متولد شده است نیز به نماش در آمد که امیدواریم تنها برای جلب توجه نباشد، و واقعا به داستان های خلق نمسیس و هدف وی به خوبی پرداخته شود. چگونه می توانیم ساعت هایی را که برای حل معماهای نسخه اصلی این بازی صرف کردیم، قدم های استرس زایی که با جیل ولنتاین برداشتیم، مبارزاتی را که برای پیدا کردن پادزهر در برج ساعت داشتیم و از همه مهم تر، رویارویی های هوشمندانه با نمسیس را فراموش کنیم. اگر بزرگتر شدن نقشه بازی و پیشرفت های سلاح ها، اکشن ها و بیشتر شدن شخصیت های فرعی بخواهد به خاطراتمان لطمه بزند، در نهایت هیچ کدام از آنها ارزشی نخواهد داشت. به همین دلیل است که یک اشتباه نسبتا بزرگ از سوی سازده می تواند موجب نارضایتی و به وجود آمدن مشکلات زیادی در این بازی شود. قطعا حس بقا و تنش از مهم ترین و کلیدی ترین نکات بازی اصلی بوده و درست است که Resident Evil 3 از نسخه ی دوم اکشن تر بود، ولی وجود نمسیس، آن را به تعادل می رساند. نمسیس با دو حالت بدون سلاح و با سلاح بازوکا در بخش های مختلفی از بازی ظاهر می شد و با چهره و صدای وحشتناک خود نیز ما را وادار به بقا می کرد. در نتیجه انتظار داریم که نمسیس با وجود تغییرات بسیار، حقیقتا چالش برانگیز و وحشتناک باشد.
همان طور که اشاره کردیم، انتظار داریم که معماهای مربوط به برج ساعت و قطار در این عنوان نیز حضور داشته باشد. همچنین معماهای بازی نیز نسبت به Resident Evil 2 Remake پیشرفت کرده و اکثر آن ها به پیدا کردن کلیدهای رنگارنگ محدود نشود. حقیقتا که تیم توسعه دهنده این بازی با ساختن Resident Evil 2 Remake، تجربه ی خوبی را به دست آورده و انتظار داریم که نکات مثبت آن در بازی Resident Evil 3 Remake نیز پیشرفت کند.
گویندگی این بازی نیز بدیهی است که نسبت به نسخه اصلی به شدت بهتر خواهد بود ولی انتظار داریم که رفتار این شخصیت ها با نسخه اصلی نیز مطابقت داشته باشد. نیکولای به نظر می رسد که اندکی جوان تر بوده و باید ببینیم که تیم توسعه دهنده از پس شخصیت پردازی وی بر خواهد آمد و یا خیر. کارلوس نیز به نظر می رسد که به مانند نسخه اصلی مبارزی سرسخت بوده و حاضر است که به جیل در ماموریت وی کمک کند. همچنین جیل نیز به مانند نسخه اصلی با لباسی معمولی به مبارزه با زامبی ها خواهد رفت، و حاضر است که این بار به صورت واقع گرایانه تری، از چالش های وحشتناک نمسیس عبور کرده و خود را از مهلکه نجات دهد. در نتیجه انتظار داریم که نسخه نهایی نیز به همین شکل و از نظر شخصت ها راضی کننده باشد.
یکی از موارد آزار دهنده Resident Evil 2 Remake گانپلی نسبتا معمولی و شناور آن بود که تنها به دلیل چالش برانگیز تر شدن بازی بدین شکل در آن پیاده سازی شد. متاسفانه زامبی های معمولی در این بازی چندان از چالش زیادی برخوردار نبودند و با اندکی پپشروی در آن، این زامبی ها به موجودانی مزاحم تبدیل می شدند. در نتیجه انتظار داریم که گانپلی شناور بازی نیز اندکی در این نسخه ثابت تر باشد و به جای آن، زامبی ها خطرناک تر از گذشته رفتار کنند.
سخن پایانی:
نمسیس ترسناک و بازی Resident Evil 3 Remake در اعماق قلب ما جای گرفته است. هیچگاه عرق کردن دستانمان و خیس شدن کنترلر را در زمان مواجه شدن با نمسیس فراموش نمی کنیم. نمی توانیم ساعت های زیادی که در محیط های بازی برای پیدا کردن آیتم و حل معماهای چالش برانگیز آن صرف نمودیم را فراموش کنیم. کاملا یادم هست که در دوران کودکی، زمانی که این بازی را با دوستم تجربه می کردم، حتی نمی دانستیم که چطور آن را باید ذخیره کنیم. در نتیجه همیشه بایستی به یکباره بازی را به اتمام می رساندیم و با دقت تمام گوشه به گوشه بازی را برای پیدا کردن آیتم ها و حل معماها جستجو می کردیم. رویارویی با نمسیس در شهر همیشه ما را وحشتزده می کرد و نمی دانستیم که به کدام سو باید فرار کنیم. قطعا لحظه به لحظه بازی پر از المان های ناب بقا و تنش بود که موجب شد تا این بازی در قلب تک تک ما جای بگیرد. در نتیجه بزرگتر شدن محیط ها، تغییر شکل ظاهری نمسیس، واقع گرایانه تر شدن چهره ها و تعداد بیشتر باز مانده ها نمی تواند به خودی خود موجب شود تا طرفداران آن از محصول نهایی کاملا راضی باشند. ما از این بازی انتظار داریم که تنش و لحظه های به یاد ماندنی گذشته را مجددا احیا کرده و لحظه های به یادماندنی و حس ترس از ظاهر شدن نمسیس را مجددا به ما انتقال دهد.
Here we go againبیاید دوباره خاطراتمون رو بگیم.خخخ
دقیقا روزی که از مدرسه برگشتم و دیسکشو گرفتم رو یادمه.هی چه زود گذشت.مرسی کپکام که خاطراتمونو ساختی.
stars…bowwwwww
نه شپرد اینجوریه:
Kratos: STARS BOI
Arthur Morgan: STARS BOAH
Nice 🙂
عالی بود 🙂
استارززززززززززز…. (:good:)