خدمات مبتنی بر اینترنت عوارض پرداخت می کنند

این طور که پیداست خدمات مبتنی بر وب یا همان شبکه اینترنت باید بزودی عوارض پرداخت کنند. همانطور که بسیاری از کسب و کارهای غیراینترنتی به پرداخت عوارض مکلف هستند با بروزنیوز همراه باشید.

طبق آمارها دولت هایی مانند ترکیه، اسپانیا و انگلیس به ترتیب ۷.۵ ، ۳ و ۲ درصد از کل درآمد ناخالص شرکت های فعال در اقتصاد دیجیتال حاصل از کاربران ساکن در کشورشان را به ‌صورت مالیات از شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتالی و خدمات دیجیتالی اخذ می کنند.

در همین ارتباط می‌توان از شرکت‌هایی که در سامانه‌های آنلاین خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود می‌پردازند عوارض دریافت کرد. لازمه تحقق این امر این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به شناسایی و معرفی کسانی که از تبلیغات این بسترها استفاده می‌کنند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.

خدمات اینترنتی و اخذ عوارض از آنها

یکی از مصادیق تبلیغ در فضای مجازی، تبلیغ در جویشگرهای اینترنتی است. در ایران انحصار جستجو در اینترنت در اختیار شرکت آمریکایی گوگل است. مطابق بررسی های به عمل آمده شرکت گوگل از حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسب و کار برای تبلیغات دریافت می‌کند که بعضا چندین هزار مشتری دارند.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰۰ هزار مورد از کسب و کارها و افراد به خاطر کاربران ایرانی، مشتری تبلیغات این شرکت باشند و اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یک بار به گوگل تبلیغ سفارش دهد، میزان درآمد سالیانه گوگل از محل تبلیغات شرکت های ایرانی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد می‌شود عبارت زیر به ابتدای بند الحاقی یک تبصره ۱۵ مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ الحاق شود:

در بند یک الحاقی، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.

اشخاص حقیقی و حقوقی نیز که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغاتی شرکت گوگل انجام می دهند، موظف اند معادل ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی به این شرکت یا نمایندگان آن را به حساب درآمد دعمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وزارت ارتباطات مکلف است تا ضمن شناسایی و تهیه فهرست این شرکت ها، آنها را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *