هدف از ساخت سریع ترین چرخنده دنیا

تولید سریع ترین چرخنده دنیا

محققان موفق به تولید سریع ترین چرخنده ی دنیا شدند و باور دارند که این چرخنده قادر است به آن ها در پژوهشی دقیقتر علوم طبیعی جزء مکانیک کوانتومی و خصوصیات خلا کمک کند. این دستگاه با ۶۰میلیارد بار چرخش در هر دقیقه، بیشتر صد هزار مرتبه سریع تر از یک مته ی دندان پزشکی بسیار سریع می‌چرخد.

محققان سریع ترین چرخنده‌ی تولید دست بشر در دنیا را ارئه کرده اند که مثل یک دمبل است و به یاری یک لیزر با قطبش خطی و دایره‌ای به چرخش در می‌آید.

چرخنده

هدف از این ساختن این چرخنده

تانگ کنگ لی، استاد‌ راهنمای فیزیک و نجوم و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه پاردو می گوید:

این تحقیق استفاده های زیادی دارد که از جمله‌ آن ها می‌ شود به علم مواد اشاره کرد. از این شیوه قادریم  وضعیت هایی را وارسی کنیم که مواد گوناگونی در این وضعیت تاب می‌آورند.

تیم لی یک دمبل از نوع سیلیس تولید کردند و آن را در خلا از طریق یک لیزر به پرواز در آوردند. این لیزر قادر است به شکل خطی یا دایره‌ای عمل کند. وقتی که  لیزر به شکل خطی عمل می‌کند، دمبل حرکت لرزشی دارد و وقتی که به شکل دایره‌ای کار می‌کند، دمبل حرکت چرخشی دارد.

یک دمبل که در حال چرخیدن است، مثل یک پروانه یا آرمیچر کار می‌کند و یک دمبل در حالت لرزش مثل ابزاری جهت باری سنجش نیرو‌ها‌ی اندک و جریان های چرخشی مرسوم به نیرو ها‌ی گشتاوری است. این وسیله ها جهت مصارف متعدد از جمله مقیاس گیری پایدار گرانشی و چگالی زمین بهره گرفته شده‌اند. ولی لی آرزومند است که با توسعه این وسیله ها ارتقای چشمگیری در پژوهش مکانیک کوانتومی و خصوصیات خلا برآیند می شوند.

لی گفت:

انسان ها فکر می‌کنند که در خلا کاملا خالی است و چیزی وجود ندارد، ولی از لحاظ علم فیزیک، اطلاع داریم که خلا تماما خالی نیست. خلا آکنده از ذره های مجازی است که هر آن ایجاد می شوند و نابود می شوند. ما قصد داریم بدانیم که به طور دقیق چه رخدادهایی در خلا می افتد. به همین علت است که می خواهیم حساس ترین نیروی گشتاور را به وجود آوریم.

اهداف دیگر

امکان دارد تیم لی با وارسی این دمبل چرخنده کوچک و خیلی سریع، قادر است داده هایی درباره گرانش و واپاشی خلا به‌دست آورد. لی در این مورد گفت:

مقصد اصلی فیزیک نوین، درک کردن همین ساز‌و‌کار‌ها است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *