نخستین موزه دیجیتال

موزه نور

موزه نور که در خیابان سنت مور در ناحیه۱۱ پاریس جای دارد، به وسیله ی سازمان «Culturespaces» مدیریت می شود. این سازمان، یک موسسه ی فرانسوی است که در به اجرا گذاشتن آثار هنری جذاب به روشی نوین مهارت دارد. اکنون، نمایشگاهی که سازمان از آن با عنوان «آتلیه ی نورها» اسم می برد، به گوستاو کلیمت و یک قرن نقاشی ونیزی داده شده است. در این نمایشگاه آثاری از «اگون شیله» و «فردریش استواسر» هم موجود است. اتاق کوچک تر این نمایشگاه با اسم «استودیو» مختص هنرمندان نوین است و آثار ترکیبی هنر دیجیتال در آن ارائه می شود.

نمایشگاه مدرن

در این نمایشگاه، با بهره بردن از تصویرهای گرافیکی و صوتی توسعه یافته، آثار هنرمندان به صورت تصویرهایی ترتیب داده شده، از طریق ۱۴۰ویدئو پروژکتور برروی دیواری که ۱۰متر ارتفاع و ۳۳۰۰متر مربع مساحت دارد، رونمایی می‌شود. این تصویرها یک تئاتر همه جانبه و پانورامیک را در محیط به وجود می آورد، که با قطعه های موسیقی از واگنر، شوپن، بتهوون و مابقی موسیقی دانان اجرا می شود. این قطعه ها از طریق ۵۰اسپیکر که جهت تجربه ۳D موزیک طرحریزی شده‌اند، با یک سیستم طراحی صدای مدرن اجرا می گردد.

خیلی دشوار است که در اندازه و قدرت این نمایشگاه که از کل حواس بازدید کنندگان به شکل همزمان بهره می‌برند، تحت تاثیر قرار نگرفت. این نمایشگاه همین طور می خواهد آثار زیبایی را اغلب در دسترس عوام قرار دهد و مخاطبان جوان تر را هم به خود جلب کند.

صحبت های برونو منیر

برونو منیر، مدیر «Culturespaces» در مورد گفته است:

مردم دیگر مانند قبل درمورد فرهنگ تعلیم نمی‌بینند. شیوه های نوین در حال شکل گیری هستند و خدمات فرهنگی هم بایستی دز کنار آن ها ترقی کند. از نظر من، ترکیب هنر و تکنولوژِ دیجیتال، آینده منتشر کردن هنر در عصرهای آتی است.

شیوه نمایش آثار

بازدیدکنندگان در این نمایشگاه بعد از رد شدن از یک دیوار بتنی، داخل ریخته گری می شوند که برج های بلند و خشکش، دیوارهای لخت و مخزن‌ آبش، همه به ال سی دی دیجیتال مسحور کننده نمایشگاه درمی آید. در صورتی که بازدیدکنندگان، مردم بومی و گردشگران خارجی، در تاریکی در کنار همدیگر قرار می گیرند، موسیقی واگنر در محیط پخش شده و ۱۰۰۰ تصویر در کنارشان به اجرا در می آید. آثار هنری در جوار موزیک و رنگ، در ۳۶۰درجه در هر تالار به اجرا درآمده و هر نقاشی به آهستگی در نقطه مرکزی جای می‌گیرد، شخصیت ها‌ از قاب تصویر خارج می شوند و اثر هنری در هرجا، برروی دیوار، برروی ستون های استوانه‌ای، برروی سقف و ولو زیر پای بازدیدکنندگان، به زندگی جاری می‌ شوند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *