مصمم‌تر از همیشه | انتظاراتمان از بازی Serious Sam 4: Planet Badass

ما اکنون در سال ۲۰۲۰ میلادی هستیم ولی هنوز زمانی که اسم سری Serious Sam را می‌ شنویم، ناخودآگاه خاطرات دوران گذشته و بچگی به سراغمان می‌ آید. روزهایی که پس از زنگ آخر مدرسه، به سرعت با دوستانمان خداحافظی می‌ کردیم و دوان دوان راهی خانه می‌شدیم تا حتی بتوانیم نیم ساعت بیشتر Serious Sam: The First Encounter را تجربه کنیم. به همین دلیل است که نام این سری با نوستالژی عجین شده و به نوعی می شود اظهار داشت که Serious Sam مساوی است با نوستالژی. چگونه می شود که مواجه شدن با لشکر بزرگی از بیگانگان را برای اولین مرتبه فراموش کرد؛ موردی که موجب شد تا بسیاری از بازهای پس از این عنوان، از آن الهام گرفته و معنای واقعی نبردهایی عظیم را به بازیبازان نشان داد. مگر می شود که ترس از چرخاندن دوربین، مشاهده چهره وحشتناک و دندان های تیز نارهای پرنده (Flying Gnaar) را فراموش کنیم؟ مگر می شود که فریاد، هجوم بی امان و انفجار کامیکازی ها (Kamikaze) را فراموش کنیم؟ قطعا این بازی در اعماق قلب ما طرفداران جا گرفته و مهم نیست که سنمان چقدر باشد؛ ما همیشه برای تجربه آن اماده هستیم و بی صبرانه تشنه تجربه Serious Sam 4. بله درست است؛ امروز می خواهیم به نسخه چهارم و به شدت مورد انتظار سری Serious Sam پرداخته و انتظارتمان را از آن مرور کنیم.

مگر می شود که ترس از چرخاندن دوربین، مشاهده چهره وحشتناک و دندان های تیز نارهای پرنده (Flying Gnaar) را فراموش کنیم؟ مگر می شود که فریاد، هجوم بی امان و انفجار کامیکازی ها (Kamikaze) را فراموش کنیم؟ قطعا این بازی در اعماق قلب ما طرفداران جا گرفته و مهم نیست که سنمان چقدر باشد؛ ما همیشه برای تجربه آن اماده هستیم و بی صبرانه تشنه تجربه Serious Sam 4.

همانطور که مطلع هستید، سال گذشته تریلری از بازی Serious Sam 4 را تماشا کردیم که به بازگشت سم مصمم و نبردهای بزرگ آن می پرداخت. این ویدئوی گیمپلی به شدت طرفداران سرسخت این مجموعه را خوشحال و هایپ آنها را افزایش داد. البته این تریلر برگرفته از نسخه اولیه آن بود و سبب شد تا بسیاری از بازیبازان جدید و حتی طرفداران آن، بازخودهایی ضد و نقیض را نسبت به آن ارائه کنند. سری Serious Sam همیشه بر پایه لذتبخش بودن مبارزات و هیجان بی حد و حصر بود، و مزه اصلی آن را تنها طرفداران قدیمی و سرسخت آن به خوبی چشیده و درک کرده اند. البته این بدین معنی نیست که بازیبازان جدید نیز از آن لذت نخواهند برد. قطعا بازیبازان جدید نیز با مشاهده شخصیت سم و رفتارها و دیالوگ های با ابهت و طنز وی، گیمپلی سرعتی و هیجان انگیز آن و نبردهای عظیم این عنوان در برابر لشکرهای بزرگی از بیگانگان، مجذوب این مجموعه خواهند شد. اما بازیبازان جدید بایستی بدانند که این عنوان هرگز بر داستانی احساسی و غنی تکیه نکرده و تمرکز آن برروی ارائه شوتری کلاسیک و هیجان انگیز به مانند سری Doom معطوف بوده است. معمولا سم نیز به شدت شخصیت پر حرفی نیست ولی در بخش های مشخصی از بازی، دیالوگ هایی به یاد ماندنی، باابهت و برخی اوقات طنز را به زبان می آورد. شکی نیست که سم دوست داشتنی یکی از عوامل موفقیت این مجموعه بوده و در کنار دوک ناکم (Duke Nukem) و دوم گای (DoomGuy)، از محبوب ترین شخصیت های عناوین شوتر اول شخص کلاسیک است. با این تفاسیر، ما می توانیم مطمئن باشیم که تاکنون پیشرفت های بسیاری در این بازی صورت گرفته است که در نهایت موجب می شود تا برخی از آنها را در تریلر جدیدی که در سال جاری منتشر خواهد شد، مشاهده کنیم. اکنون در حدود ۹ سال از زمان انتشار بازی Serious Sam 3: BFE گذشته و استانداردهای بازی های ویدئویی نیز در طول این مدت تغییر کرده است. همچنین انتظارات طرفدارن، چه قدیمی و چه جدید نیز به شدت بالا رفته و قطعا همه ما دوست داریم که بازی Serious Sam 4 موفقیت بزرگی را مجددا کسب کند. همچنین تک تک ما نیز نظرات متفاوتی را نسبت به این عنوان داریم و برخی از طرفداران ممکن است که اصلا دوست نداشته باشند که بازی Serious Sam 4 تغییرات بزرگی را در خود داشته باشد.  به هرحال اکنون مستقیم به سراغ انتظارتمان از بازی Serious Sam 4 می پردازیم.

حضور اجباری کامیکازی ها و تنوع دشمنان بیشتر:

بیهدد کامیکازی (Beheaded Kamikaze):

Beheaded Kamikaze

کامیکازی ها از نمادین ترین دشمان این سری محسوب می شوند که تا به امروز نیز از محبوبیت آنها کاسته نشده است. سر قطع شده، نوع دویدن، هجوم بی امان، بمب ها، فریادهای آن ها و به طور کلی هر چیزی که در طراحی این گونه از دشمنان به کار رفته، نمادین و خاطره انگیز است. البته حضور آنها را در ویدئوی گیمپلی بازی Serious Sam 4 مشاهده کردیم و هرگز نمی شود که نسخه جدیدی از این مجموعه را بدون حضور آنها تصور کرد. این مورد را تنها به عنوان یک ادای احترام به طراحان این دشمن یاد کردیم، تا مقدمه ای باشد که به وسیله آن به دیگر دشمنانی نیز بپردازیم که دوست داریم در Serious Sam 4 حضور داشته باشند. معمولا این گونه از دشمنان با انتشار هر نسخه، از طراحی بهتری برخوردار بودند و اکنون نیز با قدرتمندتر شدن موتور بازیسازی استودیوی کروتیم (Croteam) یعنی سیریوس انجین (Serious Engine)، انتظار داریم که طراحی پوست و شلوار آنها نیز پیشرفت هایی را به خود ببیند. البته هیچکس دوست ندارد که تغییرات گسترده ای را به خصوص در صدای آنها شاهد باشد، ولی سازندگان می توانند گونه دیگری از آنها را نیز در بازی بگانجانند تا دشمنان این عنوان نیز از تنوع بالاتری برخوردار باشند. البته لازم به اشاره است که اگر قرار است گونه جدیدی از آنها به بازی اضافه شود، بایستی با وسواس تمام خلق شده و توانایی های منحصر به فرد، جذاب و چالش برانگیزی نیز به آنها اعطا شود. به هر حال این دشمنان نیز از دسته بیهددها (Beheaded) محسوب می شوند و مشکل است که خود زیر مجموعه ای جدید را شامل شوند. در نتیجه اکنون که آنها با فریاد بلندی به سمت ما هجوم می آورند، ما نیز فریادکشان با نارنجک انداز، هم بدنشان و هم بمب های آنها را یکجا منفجر خواهیم کرد.

Gnaar (نار):

Gnaar

این دشمنان با دارا بودم یک چشم درشت در وسط سر و دندان های تیز نیز از جمله نمادین ترین دشمنان این بازی محسوب شده و قطعا طرفداران نمی توانند نسخه جدیدی را بدون حضور آنها تصور کنند. اما یکی از مواردی که موجب شد تا این گونه از دشمنان به محبوبیتی این چنینی دست یابند، گونه پرنده آنها است. کشتن این نوع از بیگانگان کار دشواری نیست ولی زمانی که تعداد آنها زیاد می شود، به صورت غافلگیرانه ای نزدیک شما شده و با دارا بودن چهره ای وحشتناک، بازیبازان را به شدت ترسانده و غافلگیر می کنند. پوست سخت آن ها نیز باعث شده است که تا حدودی سخت جان تر از کامیکازی ها باشند. معمولا این دشمنان از راه نزدیک به شما آسیب می رسانند و بهتر است آنها را از راه دور فورا شناسایی کرده و از پای در آورید. قطعا دیدار مجدد با این دشمنان در بازی Serious Sam 4 لذتبخش بوده و نمی توانیم برای پیشرفت های ظاهری آنها صبر کنیم

Kleer Skeleton (کلیر اسکلتون):

Kleer Skeleton

اسکلت های دوست داشتنی و در عین حال تنفر برانگیز این مجموعه را نیز دوست داریم که در بازی Serious Sam 4 مشاهده کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، این گونه از دشمنان به شدت خطرناک بودند و از فواصل مختلفی نیز حملات متفاوتی را داشتند. این گونه از دشمنان می توانند ضربه محکمی را به زمین کوبیده و به شما از راه نزدیک آسیب رسانند. همچنین آنها در فواصل نزدیک می توانستند پرشی را به سمت شما کرده و فورا دردسرهایی را برایتان ایجاد نمایند. اما حملات از فواصل دور، مشهورترین و پر دردسرترین ضربات آنها محسوب می شود که شما را وادار به جاخالی دادن غل و زنجیر هایی بزرگ می کند. کلیر ها به شدت چالش هایی را در مبارزات به وجود می آوردند که سبب شده است تا بسیاری از طرفداران از جمله من نیز دوست داشته باشیم تا حضور آن ها را مجددا در نسخه جدید مشاهده کنیم.

بایو مکانوید (Bio-Mechanoid):

Bio-Mechanoid

این دشمنان در بسیاری از نسخه های مجموعه Serious Sam حضور داشتند و معمولا از فواصل دور چالش هایی را برای ما ایجاد می کردند. این نوع از بیگانگان مخلوطی از جانداران و ربات ها بودند که طراحی آن ها را منحصر به فرد جلوه می داد. موشک هایی که به سمت دشمنان شلیک می کردند نیز از جمله خصوصیت های بارز آن ها بود که در ذهن بسیاری از بازیبازانی حک شده که حتی چند سالی است که از تجربه ی این سری دور بودند. این گونه از بیگانگان نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که گونه های دیگر آن ها می‌توانند لیزر نیز شلیک کنند. خوشبختانه حضور آن ها در بازی Serious Sam 4 تایید شده و قطعا تعداد زیادی از آن ها باز هم می توانند به لذتبخش شدن نسخه جدید کمک کنند.

اسکرپجک (Scrapjack):

Scrapjack

این نوع از دشمنان مشهور به استقامت زیاد هستند. معمولا شما نیاز دارید که برروی آن‌ها تمرکز کرده و با رگبار مسلسل، آن‌ها را از پای در آورید. این نوع از دشمنان به راحتی می‌ توانند چند اصابت موشک را تحمل کرده و به همین دلیل، چالش های فراوانی را در لشکرهای بزرگ دشمنان برای ما ایجاد می‌ کنند. همچنین این نوع از بیگانگان نیز از فواصل نزدیک می توانند آسیب هایی جدی را به بازیبازان منتقل کنند. اسکرپجک ها بر خلاف ظاهرشان، دشمنانی باهوش هستند و می توانند حرک شما را پیش بینی کرده و حتی به موانعی که در سد راه آنها قرار دارد، شلیک کنند. شکی نیست که استودیوی کروتیم برای طراحی آنها سنگ تمام گذاشته و ظاهری تحسین برانگیز را دارا هستند. به هر حال مبارزات این بازی نیاز به دشمنانی سخت جان نیز داشته و این یکی از دلایل اصلی درخواست ما برای حضورشان در Serious Sam 4 است.

ادلت آرکنوید (Adult Archnoid):

Adult Archnoid

اما می‌رسیم به دشمنی عقرب شکل که اولین حضور آنها را در بازی Serious Sam 3:BFE شاهد بودیم. این گونه از بیگانگان حضور جدیدی را در این مجموعه دارند ولی به خوبی توانستند خود را دل طرفداران جا کنند. قطعا طراحی حساب شده و توانایی های چالش برانگیز آنها از عوامل اصلی این موفقیت محسوب می شود. این گونه از دشمنان دارای الگوهای مبارزه ای مختلفی هستند و به شدت هجومی رفتار می کنند. آنها می توانند تیرهای بسیاری را با برد زیاد شلیک کرده و به کابوسی در نبردهای شما تبدیل شوند. البته میزان آسیب رسانی هر یک از این گلوله ها چندان بالا نیست ولی تعداد و برد آنها بسیار خطرناک است. آنها از راه نزدیک نیز می توانند به شما آسیب های جدی را وارد کرده و به راحتی به یکی از خطرناک ترین دشمنان در نبردهای سری Serious Sam تبدیل شده اند. حضور آنها را در بازی واقعیت مجازی Serious Sam: The Last Hope نیز شاهد بودیم که طرفداران را بیشتر تشنه‌ حضورشان در Serious Sam 4 کرده است.

لاوا گولم  (Lava Golem):

Lava Golem

این گونه از دشمنان نیز بسیار برای طرفداران سری Serious Sam آشنا هستند و دوست داریم که حضور آنها را در بازی Serious Sam 4 نیز شاهد باشیم. همانطور که از نام آنها پیداست، بدن آنها از ماگما تشکیل شده و دارای توانایی پرتاب توپ های آتشین هستند. الگوی رفتاری و نوع حملات آنها در نسخه های مختلف این مجموعه نیز تفاوت هایی را با یکدیگر داشت. این گونه از دشمنان هم از راه نزدیک و هم از راه دور خطرناک هستند ولی عمده شهرت آنها معمولا چالش آفرینی از راه دور است. معمولا بهتر است آنها را با مسلسل از بین ببرید چراکه سلاحه هایی مانند شعله افکن و انفجاری نمی توانند به دلایل بدیهی آسیب زیادی را به آنها وارد کنند. در نتیجه این نوع از دشمنان می توانند در کنار بیگانگان مختلف بازی، تنوع خوبی را به مبارزات ارائه کنند.

سیثین ویچ هارپی (Sythian Witch-Harpy):

Sythian Witch-Harpy

حضور این نوع از دشمنان وحشتناک را از نسخه اول شاهد بودیم و یکی از محبوب ترین گونه های بیگانگان نزد طرفداران محسوب می شوند. قطعا استودیوی کروتیم برای طراحی ظاهر آنها سنگ تمام گذاشته و تنها نگاه به چهره آنها می تواند وحشتی عجیب را در بازیبازان ایجاد کند. البته حضور آنها در بازی Serious Sam 4 تایید شده است ولی نمی توانیم از آنها در این لیست یاد نکنیم. این گونه از بیگانگان می توانند با بال های خود به سمت آسمان پرواز کرده و از فواصل دور شما را مورد حمله قرار دهند. همچنین پس از مدتی به زمین فرود آمده و بدن سم را با چنگال های تیز خود مورد عنایت قرار می دهند. ظاهر این گونه از دشمنان در بازی Serious Sam 3:BFE به شدت پیشرفت کرد و هیولایی در زیر چهره آنها پدیدار شد که چهره و ذات درونی آنها را بهتر از قبل جلوه می دهد. متاسفانه تعداد آنها در بازی Serious Sam 3 کمتر بود که امیدواریم حضور آنها را در بازی Serious Sam 4 بیشتر شاهد باشم.

نتیجه گیری بخش دشمنان: معمولا سری Serious Sam از تنوع دشمنان خوبی برخوردار بود و نام های زیادی وجود دارد که در فهرست ما می تواند قرار گیرد. بازی واقعیت مجازی Serious Sam 4: The Last Hope نیز یکی از کامل ترین نسخه های این مجموعه، از نظر دشمنان و باس ها محسوب می شود. قطعا مشاهده دشمنان جدیدی مانند بیتل (Beetle) و سایرن ها (Siren) در بازی Serious Sam 4 می تواند لذتبخش باشد ولی با تمام این تفاسیر، یکی از نقاط ضعف بازی Serious Sam 3:BFE، تکراری شدن مبارزات و دشمنان برای مدت طولانی بود. این بازی بیشتر احساس یکنواختی و تکرار مکررات را می داد و به همین دلیل، بهتر است که نوع طراحی مراحل و قرارگیری لحظه به لحظه دشمنان در بازی Serious Sam 4، هوشمندانه تر صورت گیرد. قطعا با پیشرفت های بسیاری که در سیریوس انجین رخ داده، و با توجه به بالاتر رفتن تجربه تیم توسعه دهنده استودیوی کروتیم، ما می توانیم انتظار حضور دشمنان جدید، خلاقانه و به یاد ماندنی را در بازی Serious Sam 4 داشته باشیم. در نتیجه تنوع دشمنان در این عنوان موضوعی حیاتی محسوب می شود.

باس های بیشتر:

متاسفانه با وجود لذت بخش بودن مبارزات و نکات مثبت این مجموعه، نسخه های ابتدایی آن از باس های کمی برخوردار هستند که این موضوع سبب شده است تا بازیبازان جدید نیز رغبتی را برای تجربه آنها نداشته باشند. بازی Serious Sam 3: BFE در طول گیمپلی خود، در کل ۳ مبارزه با باس را در خود جای داده است که نسبت به نسخه نخست آن، تنها یک باس بیشتر به آن اضافه شده است. مبارزه با باس ها در این بازی لذت بخش بوده و معمولا میدان نبرد عظیم و هیجان انگیزی در آنها تشکیل می شود، که خود دلیلی است برای درخواست اضافه شدن بیشتر آنها در بازی Serious Sam 4. البته مادسازها به مرور زمان توانستند باس های بیشتری را به این مجموعه اضافه کنند ولی در مجموع، بازی Serious Sam 4 در زمان عرضه نیاز به باس های بیشتری را دارد. بازی Serious Sam: The Last Hope نیز همانطور که اشاره شد، دارای غنی ترین محتوا از نظر دشمنان و باس است که دوست داریم این موضوع مجددا در Serious Sam 4 نیز تکرار شود. انواع مختف اگزان ها (Ugh-zan) نیز از جمله باس های مشهور این بازی هستند که همواره پایان بندی زیبایی را برای نسخه های مختلف این بازی خلق کرده اند. اما یکی از دیگر از مشکلاتی که در این زمینه به چشم می خورد، پراکندگی این باس ها در نسخه های ابتدایی آن بود که متاسفانه این مبارزات از فاصله زمانی زیادی نسبت به یکدیگر برخوردار بودند. بهتر است که پراکندگی و نوع ظاهر شدن آنها در مراحل بازی Serious Sam 4 هوشمندانه تر صورت گیرد.

تنوع محیطی بیشتر:

سری Serious Sam و مخصوصا نسخه های نخست آن بیشتر به محیط هایی مشهور است که از اهرام و مناطق بیابانی مصر تشکیل شده است. البته تنوع محیطی همیشه در این سری وجود داشت و بازیبازان را از محیط های متروکه در حومه ی شهرها، به مناطق جنگلی نیز راهی می کرد، ولی تا به امروز نیز محیط های محبوب این بازی بیشتر به بیابان، معبد و مناطقی به شکل مصر باستان محدود می شود. به هر حال همان طور که اشاره شد، محیط های مختلفی تاکنون در این سری خلق شده است ولی استودیوی کروتیم بایستی پا را در بازی Serious Sam 4 فراتر گذاشته و طراحی مراحل و ظاهر محیط های مختلف بازی را هوشمندانه و به یادماندنی تر خلق کند. قطعا اگر دوباره شاهد محیط هایی تکراری مانند نسخه های پیشین باشیم، حتی طرفداران سرسخت این سری نیز خوشحال نخواهند شد، و با توجه به پیشرفت‌ های سیریوس انجین، قطعا دست سازندگان نیز برای خلق محیط های جدید باز است. قطعا تنوع محیطی نیز خلق دشمنان جدیدی را در پی خواهد داشت که پیش تر درباره ی آن ها توضیحاتی را ارائه کردیم. حتما نیز قرار نیست که هر مرحله در منطقه جداگانه ای باشد تا سازندگان بتوانند به این تنوع محیطی دست یابند؛ آنها کافی است تا چشم انداز بخش های مختلف را تغییر دهند تا مراحل از یکنواختی در آید. همچنین واکنش های سم به محیط های جدید نیز می تواند جذاب و در عین حال به شدت خنده دار باشد.

سلاح های بیشتر و خلاقانه تر، شخصی سازی سلاح ها و ارتقای آنها و خود شخصیت سم:

در حدود دو دهه از زمان انتشار اولین نسخه این مجموعه گذشته و استودیوی کروتیم به خوبی توانسته است سلاح های زیادی را برای سری Serious Sam خلق نماید، که بسیاری از آنها به محبوبیت فراوانی میان طرفداران رسیده اند. به هرحال از زمان انتشار نسخه سوم آن زمان زیادی گذشته و بازی های تیر اندازی اول شخص نیز روز به روز پیشرفته تر و دارای سلاح های خلاقانه تری می شوند. سلاح های جدید در کنار تپانچه معروف این بازی می تواند تنوع و حس بهتری را به بازی Serious Sam 4 بخشیده و آن را از دیگر نسخه های این مجموعه متمایز کند. قطعا استودیوی کروتیم می تواند سلاح های قدیمی این سری مانند شعله افکن را نیز به بازی اضافه کند. همچنین طرفداران خواستار حضور سلاح های محبوبی مانند مسلسل SMG، نارنک انداز و شاتگان نیز در آن هستند. قطعا تعداد کافی سلاح های این بازی به محتوای آن به شدت کمک می کند و محبوبیت این مجموعه را نزد بازیبازن نیز افزایش خواهد داد. همچنین بهتر است که سلاح های قدرتمندتری نیز در ابتدای بازی در اختیار بازیبازان قرار گیرد تا حس روند سریع بازی نیز در همان ابتدا حفظ شود. البته اگر چنین موضوعی در بازی Serious Sam 4 رنگ واقعیت به خود گیرد، استودیوی کروتیم بایستی از چالش برانگیزتر بودن دشمنان و شروعی طوفانی تر اطمینان حاصل نماید. همچنین سلاح های نزدیک زن و نارنجک های مختلفی می تواند در این بازی اضافه شود زیرا به شدت مناسب نبردهای بزرگ این بازی هستند. به هر حال قطعا این موضوع مهمی برای نسخه جدید این سری به شمار رفته و در فهرست ما نیز جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

البته اگر چنین موضوعی در بازی Serious Sam 4 رنگ واقعیت به خود گیرد، استودیوی کروتیم بایستی از چالش برانگیزتر بودن دشمنان و شروعی طوفانی تر اطمینان حاصل نماید. همچنین سلاح های نزدیک زن و نارنجک های مختلفی می تواند در این بازی اضافه شود زیرا به شدت مناسب نبردهای بزرگ این بازی هستند.

اما همانطور که اشاره شد، بازی های شوتر اول شخص بسیار در حال پیشرفت هستند و مکانیزم های بی شماری نیز به آن ها اضافه شد است. شخصی سازی و آیتم های مختلف نیز یکی از ارکان اصلی این بازی ها به شمار می روند که بهتر است استودیوی کروتیم نیز در این زمینه از آن ها عقب نماند. قطعا این مورد می تواند رویکرد برخی از جنبه های بازی را دستخوش تغییراتی مناسب و پتانسیل های جدیدی را برای آن خلق کند. این موضوع حتی به خودی خود می تواند محتوای بازی را غنی تر و درخت مهارت را نیز به بازی اضافه کند که یکی از موارد محبوب کنونی بازیبازن محسوب می شود. فکرش را بکنید که سم را بتوانیم در طول بازی شخصی سازی کرده و وی را حتی قلدرتر و با ابهت تر از قبل کنیم. قطعا این مورد به موضوعی محبوب میان طرفداران تبدیل خواهد شد و رویایی برای طرفداران این شخصیت محسوب می شود. این مورد به راحتی می تواند این سری را از حیث گیمپلی وارد مرحله جدیدی کرده و بازیبازان را نیز بیش از پیش شیفته ی سم مصمم ما کند. به هر حال انتظارات در سال ۲۰۲۰ میلادی از استودیوی کروتیم بالا بوده و همگان منتظرند ببینند که این مجموعه محبوب نیز سرانجام به اوج خود خواهد رسید و یا خیر.

داستان غنی تر و پشتیبانی سازندگان از آن:

به راستی که هیچ بازیبازی نسخه های نخست این سری را به خاطر داستان آن تجربه نمی کرد و تنها حس هیجان، گیمپلی سرعتی و نبردهای بزرگ آن انگیزه بخش آنها محسوب می شد. اما در این میان، بازی Serious Sam 4 بهترین داستان را در سری به خود اختصاص داده و سم نیز دیالوگ های بیشتری را در آن ادا می کند. اما متاسفانه به دلیل پرداخت ناقص به این موضوع و در نهایت کم اهمیت شماردن آن، چندان مورد توجه قشر بازیبازن هاردکور قرار نگرفت. بهتر است سازندگان آن اگر قرار است داستانی را در آن بگانجانند، هوشمندانه و کار شده آن را خلق کنند. همچنین دیالوگ های اندک، باابهت و بعضا طنز سم در نسخه های پیشین نیز از جذابیت بالایی برخوردار بود که همین موضوع باعث می شود که اگر قرار است داستان بازی Serious Sam 4 ناقص باشد، سازندگان آن بهتر است به همین دیالوگ ها بسنده کنند. به هر حال استانداردها در این چند ساله تغییراتی را به خود دیده و بازیبازان از استودیوی باسابقه ای مانند کروتیم نیز انتظارات بیشتری را دارند.

اما روند پیشروی نیز یکی دیگر از موارد مهم این نسخه محسوب می شود که متاسفانه در بازی Serious Sam 4 به خوبی پیاده سای نشد و نارضایتی هایی را به همراه داشت. بسیاری از بازایبازن و اصحاب رسانه از روند کند شروع بازی Serious Sam 3: BFE خرده گرفتند و آن را متناسب با مراحل میانی و انتهایی بازی نمی دانستند. با این تفاسیر، انتظار داریم که بازی Serious Sam 4 شروع طوفانی تری را با روند سرعتی و سلاح های قدرتمندتر داشته باشد. قطعا دیدار مجدد با سم و دنیای ان پس از این مدت طولانی، با اهمیت شمارده شده و طرفداران نیز دوست دارند که این موضوع به یادماندنی باشد.

انتشار بسته الحاقی و پشتیبانی از این بازی نیز امری مهم محسوب می شود زیرا بسیاری از عناوین کنونی نیز از این موضوع بهره می برند، و سالهاست که از برخی از آنها همچنان پشتیبانی میشود. بسیاری از بازی های کنونی شروع ضعیفی را از نظر محتوا داشتند ولی اکنون مشاهده می کنیم که با پشتیبانی درجه یک سازندگان آن تبدیل به بهترین عناوین کنونی صنعت بازی های ویدئویی شده اند. شکی نیست که اضافه شدن داستان؛ سلاح، توانایی و آیتم های جدید می توانید این عنوان را برای طرفداران به مدت مدیدی زنده نگه دارد.

سخن پایانی:

ما با نسخه های اولیه این بازی زندگی کردیم. راه مدرسه را دوان دوان برگشتیم تا بتوانیم نیم ساعت بیشتر آن را تجربه کنیم. بارها و بارها با نارنجک انداز میدان های نبرد را با خاک یکسان کردیم. پس هرگز نمی توانیم از نسخه جدید آن نیز بگزریم و قطعا این مجموعه بخشی از خاطراتمان را تشکیل داده است. درست است که ذات این بازی و هر چیزی که در آن وجود دارد را دوست داریم و نمی توانیم برای دیدار مجدد آنها صبر کنیم، ولی این مورد به تنهایی برای موفقیت این نسخه کافی نیست؛ همه می دانیم که شخصیت سم و این سری به شدت دارای پتانسیل های بالایی هسند چراکه نام آن در کنار مجموعه های قدیمی و شاهکاری مانند Doom قرار می گیرد. پس تقاضا داریم که جدا استودیو کروتیم برای این نسخه سنگ تمام گذاشته و آن را وارد مرحله جدیدی از حیات خود کند. مدت زمانی زیادی نیز از زمان انتشار Serious Sam 3:BFE گذشته و بازیبازن به شدت انتظاتشان، همزمان با تغییر کردن استاندارد بازی ها افزایش یافته است. در نتیجه همه ی ما دوست دارم که بازی  Serious Sam 4 موفقیت بزرگی را کسب کرده و پتانسیل های جدیدی را برای این مجموعه ایجاد نماید. 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

35 دیدگاه در “مصمم‌تر از همیشه | انتظاراتمان از بازی Serious Sam 4: Planet Badass

این مقاله مخصوص سامی.به پیشنهادنویسنده گل نسخه یک رو بازی کردم‌و عجب بازی هست انصافا.هنوز درگیرشم. (:good:)

۱

بله شپرد جان اتفاقا پیشنهاد سامی بود. امیدوارم خوشش بیاد

۱

حالا خود سمی کجاست؟ 🙂

۱

تو قلب منه میای اینجا ؟

۱

دلم برای همیشه آنلاین بودن هات تنگ میشه، تعطیلی هم دارید؟

۱

فعلا نه چون اخر ساله و کار خیاطی بشدت سنگینه ولی تو عید خونه هستم شبها هم که میام خونه تا ۲ ساعتی انلاینم
بلاخره زندگی خرج داره و تا ابد نمیشه که از جیب خورد

سمی محو بازی که بشه هیچ جایی نمیشه پیداش کرد! (:cool:) (:rofl:)

اورجینال گرفتی یا کرکی؟
بیا با هم بریمش ملعون! 🙁

مهرداد جان چندتا پیشنهاد داشتم
یک مقاله درمورد هف لایف یا رد دد حتما برو
هف لایف بازیه بزرگیه من خیلی وقت پیش تجربش کردم رو ps3 هنوز تجربه ای به مانندش ندیدم
فیزیک اجسام گان پلی طراحی مراحل همچنین تنوع زبان زد هف لایف اونم سال ۲۰۰۷!! بی نظیر بود (سالی که روی ps3 اومد)

۳

عجب پیشنهادی دادی واقعا فکرت کار میکنه… الانم خیلی سر زبوناس حتما آمادش میکنم تا چند روز دیگه
Half Life Alyx

۲

تازه خود هف لایف ۲ مال سال ۲۰۰۴ بود
من الان دارم اچیونتاشو تکمیل میکنم و اصلا به ذهنم خطور نمیکنه که این بازی مال ۱۵ سال پیشه
اپیزود های ۱ و ۲ هم با اینکه اپیزود ۱ یکم تکراری بود و تغییری تو گرافیک نکرده بود ولی اپیزود ۲ از نظر گرافیکی یکم بهتر شده بود و تنوع هم که نگو، خود چپتر آخرش کلا تنوع بود 🙂

۲

هف لایف واقعا یک شاهکار عجیب بودش که واقعا مکان های منحصری داشتش
همه جا آشغال ریخته بود و از تو بعضی از ساختمون ها یکی پیداش میشد و برات تفنگ مینداخت(البته یه جایی همیشه مینداختن که باس مثل نینجا ها میرفتی برشون میداشتی)
واقعا خاطرات زیادی با هف لایف یه دنیا عجیب برا خودش بود!

۱

یه لایک (همون دسته) هم به ایموجی ها اضاف کنید (:crazy:)

۲

امین اموجیا فعلا واسه تسته عوضشون میکنیم بهترشو میزاریم
عکس پروفایلو موارد دیگرم به زودی درستشون میکنیم.
هر پیشنهادی هم داشتی به خودم بگو پیگیری میکنم درست بشه.

۱

ایموجی هارو بگو همون ایموجی های دیسکورد بذارن مثل گیموران
بخش پروفایل هم مثل گیموران بشه
کلا تم گیموران جالب بود 🙂

۱

Yes Sir 🙂

۱

تم های شاخ تری هم هستش که میشه استفاده کرد!
مخصوصا اگه بشه انتخاب کرد که میخوای روشن باشه یا تاریک (مثلا سیاه یا سفید مثل شب و روز) البته تنوع رنگیش هم باید توجه کرد!
از بقل ها هم بیشترین استفاده رو باید بکنید چون تو دسکتاپ وقتی کامل بازش میکنی یک فضا بزرگ خالی اطراف تصویر میادش! 🙂

ای شیطون D:

۱

معلومه شناخت عالی از بازی دارید.واقعا یکی از بهترین مقاله هایی بود که خوندم.حالا من که فن این بازی نیستم خوشم اومده وای به حال فنا.?

من مدرسه میرفتم SS First and Second Counter رو پلی میکردم. واقعا که FPS های کلاسیک یه جای ویژه ای در قلب ما دارن مثالش DOOM. ???
خوشحالم که خوشت اومد. قطعا سامی بهتر از من گیمو میشناسه و ببین اگه اون مینوشت دیگه چی میشد ;]

ممنون از اقای اهاز بابت مقاله ی فوق العادتون?
یه سوال دارم:از این دست مقاله ها فقط برای یه سری بازی خاص میاد یا برای همه نوع بازیاس مثلا انتظاراتمون از بازی هایhellblade2وelden ring.با تشکر.

مینیوسم همرو کدوم رو دوست داری برم.. چون این پیشنهاد Sammy بود.. الان الکتریک پیشنهاد Half Life رو داده.
اگه دوست داری مقاله درباره ی یه گیمی که مدنظرته برم.. بهم بگو تا بزارم تو لیستم. الان بگی نفر سوم تویی هوی رین جان 🙂

واقعا ما لیاقت اینهمه محبت شما رو نداریم.
راستش بازی موردانتظارمresident evil3بود که شما هفته گذشته زحمتشو کشیدید.به نظرم hellblade2 گزینه ی خوبی میتونه باشه چون شماهم منتظر این شاهکارین.با تشکر

منتظرو رد کردم تشنه ی اون Hellblade 2 هستم… حتما یه مقاله ویژه میرم واسش.. Tribute هم میکنم واسه Hellblade 1 ??

۲

فقط این کامیکازهای بی سر…aaaaaaaa?

۲

واقعا عالی بودش مهرداد جان!
چند مورد هم من همینجا اضافه میکنم هم در مورد بقیه نسخه ها و هم نسخه چهارم!
Adult Archnoid اینا تو تمام سری های سریوس سم بودن نه فقط نسخه ۳!
نسخه دوم بازی هم که اگه بازی کرده باشید ۷ تا اپیسود داشت که بیشترین و بزرگترین نسخه بازی بودش! در واقع هر اپیسود باس خودش رو داشت و بیشترین تنوع دشمن ها. ناگفته نماند که موقع پیک کردن سلاح ها یک جمله متفاوت و مخصوص میگفت و هر نوع مهمات صدا منحصر به خودش رو داشت که از نظر من بهترین نسخه بازی هستش تا به امروز!
اگه کسی نسخه SERIOUS SAM VR THE LAST HOPE رو بازی کرده باشه میبینه که بخش آپگرید سلاح ها به بازی اضافه شده. در همین بین هم دشمنا زیادی به بازی اضافه شدن که سلاح های متفاوت مثل اسنایپر-راکت لانچر-شاتگان-رایفل و … استفاده شده که در همین بین بعضی هاشون میتونن پرواز کنن!
تو نسخه چهارم بازی, کروتیم بیشترین دقت رو روی بازی گذاشته سریوس انجین ۵ یکی از قدرتمند ترین موتور های بازی سازی فعلی میتونه باشه که تا الان دیده شده. ماد ساز ها تا امروز که اینجا هستیم انواع مختلفی از سلاح ها-کاراکتر ها-نقشه ها-دشمنان و حتی جدیدا روی یک ماد بزرگتر کار داره میشه که بازی رو شبیه doom eternal کرده یعنی هرکاری که تو دووم قراره انجام بدید با همون سلاح ها و دشمنا ساخته شده!
البته لازم به ذکر هستش که SS4PB دارای ۱۵ نقشه هستش که از روی چندین کشور کوچیک و بزرگ اروپایی تشکیل شده. یعنی شما تو این نسخه میتونید تو اروپا مشغول به مسافرت و جنگ بشید و یا ماموریت های جانبی قبول کنید و در کنار همرزمانتون که تو قسمت های قبلی بودن شونه به شونه وارد جنگ بشید و از گروه های جنگی انسانی کمک بگیرید. البته تمام این قسمت مانند قسمت های قبلی فقط کشتن نداره انسان های معمولی هم مانند قسمت دوم در این قسمت دیده خواهند شد!
ابعاد نقشه ها بزرگه بطوری که بزرگترین نقشه به ۱۲۸KM x 128KM میرسه و تعداد دشمنا داخل نقشه بازی به میتونه بیش از ۱۰۰.۰۰۰ باشه. استفاده از تمام وسایل نقلیه تو این قسمت قابل انجام هستش. برخی سلاح ها که توی قسمت های قبل داشتیم دیگه موجود نیست اما امیدواریم که سلاح های جدیدتری به بازی اضافه بشه!
و بعضی موارد که زیاد گزارش شده و امیدواریم کروتیم اونا رو انجام داده باشه سیستم melee هستش یا پریدن از روی دیوار یا مشخص کردن دستها و پاها در بخش چندنفره.
و خیلی تغیرات بزرگ دیگه ای هم هستش که بهتره منتظرشون باشین!
و البته بزودی یک تریلر از بازی میاد بیرون که میتونه انتظار ۲ ساله بعد از معرفی نسخه ۴ بازی رو بشکونه و خیلی چیز هایی که انتظارشون رو داریم رو نشون بده!
و یک خبر خوب و کوچولو هم برای اونایی که با نسخه دوم بازی serious sam 2 خاطره داشتن. کروتیم قول داده بعد از SS4PB نسخه دوم بازی رو بازسازی کنه(SS2R)!
(:cool:) (:cool:) (:cool:)

۱

به سامی میگن یه اینسایدر واقعی
دست دنیل احمدم از پشت بسته
ریمیک SS2 خیلی خبر خوبی بود

در مورد THE TALOS PRINCIPLE هم یک مقاله بنویس بازی فکری واقعا خوبی هستش!
دوستان همگی یکبار هم شده حتما امتحانش کنید واقعا فکر رو باز میکنه!

۱

اسکرپجک…خخخ عجب اسمی. (:rofl:)

این ویچ هارپی عجب هیکلی داره…خوشم اومد ازش (:bad:)

تو سم چهار ببینی که تحریک میشی کلا. البته تو چهار ترسناکتر شدن!
تو نسخه سوم بهترن! (:cool:)

۱

احسنت به این نکته سنجی… مگه چقدر اطلاعات از بازی منتشر شده؟!
من دوست دارم تو بازی قابلیت امضا زدن برا طرفدارا بازم باشه.

۲

حسن اطلاعات کمی منتشر شده
سال پیش یدونه تریلر دادن همین
یه چندتا ویدئو کوتاه هم این لا به لا اومده
به زودی یه تریلر جدید میدن که این مهمه
دسترنج تلاششون معلوم میشه تو این تریلر ? ?

اطلاعات بشدت کمه این اطلاعات رو هم ما دیگه بزور میکشیم از چنگشون بیرون!
کلا این قسمت یک سورپرایز بزرگ هستش!
و البته کروتیم کلا عادت به سورپرایز کردن داره!
تا امروز هیچ نسخه ای رو برا معرفی با آمادگی خبرشو نداده و یکدفعه که از خواب بیدار میشی میبینی خبر جدید داده که داره بازی جدید میاد!
تاریخ انتشار بازی هم که همه میدونید(TBA) میتونه همین فردا منتشر بشه یا چند وقت دیگه! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *