ساخت سلول های مغزی

آستروسیت ها

آستروسیت ها تاثیر به سزایی در مریضی های نورودژنراتیو دارند. در شیوه نوین تایم لازم جهت ساخت سلول ها از چند ماه به ۲هفته افت پیدا کرده است. نتیجه های این بررسی در ژورنالNature Methods انتشار داده شده‌. هنریک آلینیوس که نقش راهنمای این پژوهش را به عهده داشته است، می‌گوید:

این به این معنی است که پژوهش تاثیر آستروسیت‌ها در مریضی های متعدد، راحت تر شده است.

چه بسا مدت‌ها است سلول های ستاره‌ای مانند آستروسیت در مغز شناسایی شده‌اند، اما به اهمیت واقعی آن ها جدیدا پی برده شده‌ است. در گذشته تصور می شده است که این سلول ها فقط حاوی عملکردی حمایتی هستند، اما اکنون معیین شده که این سلول ها حاوی تاثیر بسزایی در مغز نرمال و در وضعیت هایی مثل مریضی های زوال مغز و ALS هستند.

مغز

 

چالش ها در این عرصه

از چالش هایی که در این عرصه محققان با آن رو‌دررو بوده‌اند، سختی به وجود آوردن آستروسیت های انسانی جهت صورت گرفتن پژوهش ها است. چه بسا راه کارهایی جهت ساخت آن ها در آزمایشگاه وجود دارد اما به زمان بسیاری احتیاج داشته و در عین حال سخت و مشکل است. هنریک می گوید:

شیوه های پیشین ساخت آستروسیت های انسانی از سلول های بنیادی جنینی موفق بوده‌اند اما به ماه ها زمان احتیاج داشته اند. در شیوه ی ما جهت ساخت اندازه های بساری از آستروسیت های انسانی تماما کارآمد، تنها به ۲هفته تایم احتیاج است.

هنریک و تیمش نشان دادند که چه طور قادرند از ویروس ها جهت فعال کردن ژن های سلول های بنیادی جنینی و تشویق آن ها به طرف ساخت آستروسیت ها بهره برده و بر این طبق آن ها موفق به ساخت برقآسای آستروسیت ها از سلول های بنیادی جنینی شدند. هنریک توضیح می دهد:

اغلب پژوهشگران قبلا هم از سلول های بنیادی جنینی جهت به وجود آوردن آستروسیت ها بهره بردنند، اما شیوه ی آن ها تقلیدی از تبدیل طبیعی سلول های بنیادی جنینی به سلول های آستروسیت بوده‌، شیوه که بغرنج و زمان بر است.

آستروسیت های ساخته شده از سلول های بنیادی جنینی از نظر ظاهر، ویژگی های ژنتیکی و کارکرد، بسیار همانند آستروسیت های مغز انسان های بالغ هستند.

 

آستروسیت های تکامل یافته از سلول های بنیادی جنینی

محققان از شیوه ی ویرایش ژنی CRISPR-Cas9 جهت داخل کردن یک جهش در سلول های بنیادی جنینی که باعث به وجود آوردن بیماری های خطرناک مغزی مانند مریضی الکساندر می شود، استفاده کردند. بعد آن ها از شیوه ی نوین جهت دگرگونی سلول های بنیادی سالم و تکامل یافته به آستروسیت ها بهره بردن. با قیاس آستروسیت ها، سلول‌ های توسعه یافته نارسایی را نشان دادند که در گذشته در مریضی الکساندر دیده شده بود. هنریک می گوید:

بهره بردن از تلفیق شیوه ی CRISPR-Cas9 و شیوه ی ما جهت سخت سریع آستروسیت های انسانی، مجال های بسیاری را جهت پژوهش نقش آستروسیت ها در مریضی های عصبی گوناگون، مهیا می کند.

توجه اصلی این محققان، پژوهش مریضی های عصبی مربوط به سن مانند زوال عقل و آلزایمر است و مرتبه ی بعد بهره بردن از این شیوه جهت پژوهش نقش آستروسیت ها در این مریضی ها است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *