۶ فن آوری که در سال ۲۰۱۶ باعث تحول در صنعت شدند

شش فناوری که در سال ۲۰۱۶ در صنعت تحول ایجاد کرد

با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری دیگر زمان وابستگی صنایع به نوع مرسوم گذشته که از آن با نام نیمه فنی یاد می شود گذشته است. اکنون زمان نوآوری و اختراعات جدید در تکنولوژی است، که علاوه بر پیشرفت بیشتر دارای هیجان بیشتری نیز برای افراد است، با ما در ادمه این مقاله همراه باشید تا بهترین های فناوری که محرک مناسبی برای امور صنعتی در سال ۲۰۱۶ بوده اند را برایتان معرفی نماییم.

پیاده سازی فن آوری های پیشرفته در زمینه ساخت و تولید که در یک دهه پیش غیر ممکن به نظر می رسیدند و غیر قابل تصور تلقی می شدند، امروزه در تمامی صنایع قابل مشاهده هستند که باعث افزایش سرعت، سفارشی سازی، دفت و کارایی و در نتیجه محصول بهتر و مقرون به صرفه تر برای صاحبان کسب و کارها شده است.

در زیر نگاهی به شش تکنولوژی انقلابی که در حال تغییر بنیادی سیستم تولید می باشند داریم.

۱- چاپ سه بعدی (۳D Printing)

پس از انقلاب جهانی صنعتی در طراحی محصولات، حالا نوبت چاپ سه بعدی است که باعث موج های جدیدی در ارتقای دنیای فناوری و البته صنعت شود. توانایی در طراحی و ساخت هر چیزی که از جنس فلز، پلاستیک و یا حتی بافت انسانی باشد، باعث شده این فناوری مدرن روز به روز پیشرفت کند و تمامی انواع صنعت را تحت شعاع خود قرار دهد.

با توجه به ارزش این فناوری و کارایی که دارد بسیاری از فواید را می توان نام برد که نیاز بیشتری به سرمایه گذاری در این حوزه را تقویت میکند:

  • کاهش بسیار زیاد از طراحی به تولید
  • کاهش چشمگیر زمان تولید در ابعاد صنعتی
  • امکان طراحی و تولید قطعات کوچک ماشین در مقادیر فردی و تولید نمونه های اولیه
  • قابلیت انعطاف زیاد در مراحل تولید
  • زباله صنعتی کمتر
  • مقرون به صرفه بودن

و بهترین بخش فناوری چاپ سه بعدی ای جدید بودن آن است، که قطعا در ماه ها و سال های آتی شاهد پیشرفت روز افزون آن خواهیم بود.

۲- اینترنت اشیا (IoT)

از روز های اولیه انقلاب صنعتی، یکی از مهم ترین اهداف این دنیای جدید ارتباطات جدید بوده است. اینترنت اشیا این هدف را به یک سطح کاملا جدید می برد و حالا بیش از هر زمانی ماشین ها، سنسور ها و انسان ها در کنار هم به همکاری نزدیکتری رسیده اند. نزدیکی و اتصال بیشتر به معنای برقراری ارتباط بهتر، دریافت نتیجه بهتر در زمان کمتر و بهره وری بیشتری در کل سیستم صنعتی خواهد شد.

به طور مثال در نظر بگیرید یک بخش از یک تجهیزات تولیدی در سیستم خود حداقل نیاز به ۱۰۰ گالن مایع سیال دارد و نباید این مقدار کاهش یابد. وسیله اندازه گیری به سیستم متصل است و این شی از IoT استفاده می کند که از طریق سیستم انتقال داده بی سیم به یک بخش مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری که به اصطلاح CMMS گفته می شود متصل است و اطلاعات را رد و بدل می کند، حالا رایانه با توجه به دستورات خود قانونی دارد که هیچگاه سیال موجود در قطعه مذکور کمتر از ۱۰۰ گالن نباشد.

نکته مثبت در مورد این ساختار حرفه ای این است که این افزایش ارتباطات قوی با سیستم به بهبود ساختار سازمان کمک می کند تا علاوه بر اطلاع از ریز ترین داده ها هزینه های تعمیر و نگهداری، افزایش بهره وری و جلوگیری از خرابی قطعات سیستم را در طولانی مدت کاهش دهد.

با این حال مثالی که برای شما ذکر کردیم، تنها نمونه بسیاری کوچکی از عکمکرد و استفاده اینترنت اشیا در صنعت و عملیات تولید است که هر سال کارخانه های پیشرفته قطعات و سیستم خود را به این فناوری مجهز می کنند.

۳- فناوری نانو

با توجه به اینکه چندین سال از عرضه و استفاده از این فناوری در صنعت بهره می بریم ولی این تکنولوژی آنقدر خوب و با کیفیت است که در این فهرست قرار گرفته است.

این فناوری به دستکاری و استفاده از از مواد در سطح های اتمی، مولکولی و یا فوق مولکولی اشاره دارد. اگر بخواهیم از کاربرد این فناوری برای شما موارد مختصری را ذکر کنیم باید بگویم که اگر در دنیای علم مواد از آن استفاده شود به طولانی شدن عمر و بهبود کیفیت مواد کمک میکند و یا اگر در صنعت پوشاک از آن استفاده شود می تواند خواص جدیدی به لباس ها از جمله گرمای بیشتر یا احساس خنکی بهتر را اضافه نماید و اگر از فناوری نانو در رایانه ها استفاده شود به پردازش سریع تر حافظه های مقاوم تر و قابل اطمینان تر ختم می شود.

در حال حاضر از فناوری نانو در مهندسی فضایی و زیست فناوری به شدت استفاده می شود و مورد توجه واقع شده است. با این حال در مرحله بعدی این فناوری و در حوزه تولید گام بعدی تولید اتمی بسیار دقیق (APM) است که قادر به تغییر تمامی صنعت تولید است، کافیست تصور کنید که یک محصول را از سزح مولکولی طراحی و تولید نمایید.

۴- رایانش ابری

فناوری دیگری که باعث جهش های بسیار بزرگی در صنعت و تولید شده است استفاده از سیستم ابری رایانه ای است که تاثیر زیادی بر برنامه ریزی و دسترسی سریع تر و انعطاف پذیر تری به تولید داشته است. یکی از مسایلی که سد راه تولید کنندگان برای استفاده از این فناوری قرار گرفته است نحوه اتصال و امنیت سیستم های ابری است که قطعا با پیشرفت بسیار زیاد این فناوری در آینده این نگرانی ها کاملا از بین خواهد رفت.

در حالی که استفاده از اینترنت اشیا (IoT) تنها قابل اتصال به یک قطعه یا سوژه مدنظر ما در آن واحد را دارد، رایانش ابری قابلیت اتصال چند گانه و از هر نقطه دنیا را فراهم می سازد. شرکت های تولید کننده تنها به اندازه یک چشمک زدن می توانند اطلاعات خود را در سراسر دنیا با هم به اشتراک بگذارند و به صورت همزمان هزینه و زمان تولید را کاهش دهند.

لازم به ذکر است که داده های به اشتراک گذاشته شده نیز در بهبود و رفع خطاهای موجود در تولید محصولات بسیار موثر است و می توان استفاده از آن ها از اتلاف زمان و سعی و خطا جلوگیری نمود.

۵- نسل جدید صنعت ربات ها

تنها در سال گذشته کارخانه دانگوان (Dongguan factory) در کشور چین با استفاده از فناوری رباتیک ۶۵۰ انسان را با ۶۰ دستگاه ربات بازویی (robotic arms) جایگزین کرده است، همچنین شرکت اروین پرسیژن (Everwin Precision Technology) امیدوار است که در سال آتی ۸۰ درصد از نیروی کار خود را با این ربات های بازویی جایگزین نماید.

رباتیک موجب بروز بسیاری از نگرانی های فلسفی در حوزه کسب و کار شده است، راه اندازی یک سیستم کامل به وسیله ربات ها می تواند بهره وری سیستم را ارتقا دهد اما نظریه پردازان معتقد هستند که باعث از بین رفتن نوآوری خواهد شد.

در اروپا و آمریکا استفاده از دانش رباتیک بیشتر به صورت مکمل و همراه با انسان است به نوعی که تمرکز بر روی دستاورد های فردی است. به این سیستم کوبوتیک (cobotics) گفته می شود.

اگرچه در آینده نزدیک قطعا شاهد هرچه بیشتر استفاده از فناوری های رباتیک در تولیدات و کارخانه ها خواهیم بود و هیچ چیزی جلودار این قضیه نیست.

۶- واقعیت افزوده

با توجه به شکست پروژه عینگ هوشمند گوگل (Google Glass)، مفهوم عینک واقعیت افزوده برای رفع مشکلات و ارتقا فناوری هنوز زنده مانده است. در تولید این فناوری پتانسیل های نهفته گسترده ای از جمله:

● دستورالعمل/راهنمایی در لحظه
● اعلان اتفاقات در لحظه
● نظارت در هر لحظه با نحوه فعالیت های نیروی کار
● هشدارهای ایمنی بهبود یافته
● آموزش موثرتر
● بازیابی اطلاعات
● کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری در محل/پشتیبانی فنی

همانند تمامی مواردی که به آنها اشاره کردیم واقعیت افزوده نیز در مراحل اولیه خود به سر می برد و در سالهای آینده باید شاهد بهبود این فناوری کارآمد باشیم.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانه
  • فناوری
  • ۶ فن آوری که در سال ۲۰۱۶ باعث تحول در صنعت شدند