کمپانی ایسوزو
اشخاصی که فرصت دیدار با یکی از نادرترین محصولات ایسوزو (Isuzu) به نام وهیکراس (Vehicross) را از دست دادهاند، میتوانند از وانت مفهومی جدید، ساخت خودروساز ژاپنی لذت ببرند. این خودروی مفهومی که کانسپت ایکس (Concept X) نامیده میشود، در دو نسخه ساخته شده است، اولین نسخه براساس وانت پیک آپ سنتی ساخته شده و دومی براساس شاسی بلند و برای علاقه مندان به مسیرهای آفرود طراحی شده است.
ایسوزو کانسپت ایکس
اولین مدل وجوه اشتراک زیادی با کامیون D-MAX دارد و به طور قابل توجهی برای ارائه فاصله کف وانت با زمین (۳۷۰ میلیمتر) بازسازی شده است. زوایای فرار (Departure) و حمله (Approach) به ترتیب به میزان قابل توجه ۳۸.۵ و ۴۹.۷ درجه میرسند. وانت مفهومی ایسوزو کانسپت ایکس در جلو از تعلیق مستقل و در عقب از تعلیق فنری چندمیلهای در ترکیب با لاستیک های آفرود ۳۸ اینچی تویو اپن کانتری (Toyo Open country) بهره میبرد. اکثر اجزای بدنه از جمله کاپوت، گلگیرها، وینچ های جلو و عقب ۴.۵ تنی به صورت سفارشی هستند. قدرت وانت مفهومی ایسوزو از پیشرانه ۳.۰ لیتری چهار سیلندر توربودیزل مجهز به پخشکننده ذرهای دیزل (DPD) بهره میبرد که به جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته آیسین (Aisin) متصل شده است.
کانسپت ایکس MU-X
دومین مدل مفهومی ایسوزو با نام کانسپت ایکس MU-X بر اساس شاسیبلند لوکس هفت سرنشین MU-X ساخته شده است که در استرالیا به عنوان رقیب تویوتا فورواردر (Toyota Forwarder)، فورد اندیور (Ford Endeavor) و میتسوبیشی پاجیرو اسپرت (Mitsubishi Pajero sport) شناخته میشود. این مدل مفهومی نیز از همان پیشرانه ۳.۰ لیتری دیزلی همراه با اجزای تعلیق D-MAX بهره میبرد و اساسا خودرویی مشابه آن با بدنه و اجزای داخلی متفاوت است.
قدرت توقف وانت مفهومی ایسوزو کانسپت ایکس توسط ترمزهای جلوی ۶ پیستونی و ترمزهای عقب چهار پیستونی با اندازه دیسک ۳۹۰ و ۳۵۵ میلیمتری (به ترتیب) تامین شده است، در این سیستم از دیسکهای ترمز کاملا شناور بهره گرفته میشود. تنها تفاوت دو مدل در قابلیتهای آفرود و زاویه فرار است، زاویه فرار در مدل MU-X به ۳۷.۳ محدود میشود، در حالی که زاویه فرار D-Max به ۳۸.۵ درجه میرسد.
در حال حاضر ایسوزو از برنامههای خود برای این دو وانت مفهومی صحبتی نکرده است و مشخص نیست که چه موقع از حالت مفهومی خارج خواهند شد و به مدل تولیدی تبدیل میشوند. اما با توجه به مشخصات برجسته آنها، میتوان به توانایی مهندسان ایسوزو در طراحی خودروهای مخصوص آفرود پی برد.