تفکیک اینترنت از اینترانت بدون نیاز به ثبت سایت‌ها امکان‌ پذیر شد

تفکیک اینترنت از اینترانت

به دنبال ایجاد سامانه ثبت دامنه‌های اینترنتی با میزبانی داخلی و با هدف اعمال تعرفه‌ شبکه ملی اطلاعات، عضو انجمن افتا گفت: تفکیک محتوای داخلی و خارجی سایتها، بدون ثبت در این سامانه ممکن است.
در راستای اعمال تعرفه ترجیحی اینترنت (تفکیک ترافیک شبکه ملی از اینترنت)، سامانه ثبت دامنه‌های اینترنتی که در داخل ایران میزبانی می‌شوند، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده است؛ اجرای این طرح برمبنای مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و با هدف محاسبه نیم بهای ترافیک اینترنت برای سایتهای داخلی صورت گرفته است.

پیش از این، تعرفه ترجیحی نیم بها برای ۵۰۰ سایت پربازدید داخلی محاسبه می شد که با اعلام وزیر ارتباطات، این دستورالعمل به تمامی سایتهای داخلی تعمیم یافته و تمامی وبسایتهای داخلی که در داخل ایران میزبانی می شوند و قابلیت به روزرسانی IP آدرس‌های خود را دارند مشمول این طرح شده اند.

دراین باره شاهین نوروزی نائب رئیس هیات مدیره انجمن امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) در جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی گفت: تفکیک محتوای داخلی و خارجی سایتها، بدون نیاز به هیچ ثبت نامی توسط صاحبان سایت‌ها در این سامانه نیز امکان پذیراست.وی ادامه داد: اگر بگوییم طرح تفکیک اینترنت داخل و خارج را به منظور کاهش هزینه‌های مردم انجام می‌دهیم باید گفت به لحاظ فنی امکان آن که بفهمیم یک ترافیک از داخل به داخل است و هزینه را کمتر محاسبه کنیم وجود داشت و این کار نیاز به هیچ ثبت‌نامی نیز نداشت.

نوروزی افزود: یعنی از نظر فنی می‌شد تشخیص داد منبع و مقصد یک ترافیک در داخل کشور است و در نتیجه چون کاربر از داخل به داخل استفاده کرده هزینه کمتری برای آن محاسبه شود. هدف دیگری که از تفکیک اینترنت دنبال می‌شد اما آن بود که تامین کنندگان محتوا، وب‌سایت‌هایشان را از خارج کشور به داخل بیاورند و در داخل میزبانی کنند تا دستیابی به خدمات آنها راحت‌تر و ارزانتر شود.

نائب رییس هیات مدیره انجمن افتا ادامه داد: فروشگاههای اینترنتی داخلی، سایت‌های نرم‌افزارهای تاکسی‌یاب اینترنتی و سایت‌های آگهی رایگان که مشتریانشان در داخل کشور هستند می‌توانستند سرورهایشان را در خارج از ایران میزبانی کنند اما از آنها خواسته می‌شود که داده‌هایشان را در داخل میزبانی کنند و در ازای آن ترافیک آنها ارزانتر محاسبه می‌شود.

وی گفت: این کار برای آن است که اولا محتوای داخلی بیرون نرود، چون اگر بیرون باشد کنترل قطع و وصل کردن آن هم از دست کشور خارج می‌شود و ثانیا تامین‌کنندگان این سرویس‌ها و مردم سرویس‌های ارزانتری دریافت کنند و این کار نیاز به ثبت‌نام داشت. نوروزی تاکید کرد: یعنی ما دو نگاه داریم یکی آنکه ترافیک داخلی را ارزانتر کنیم که نیاز به ثبت‌نام ندارد، اما یک رویکرد هم این بوده که تامین کنندگان محتوای داخلی که سرویس‌هایشان را در خارج از ایران میزبانی کردند ترغیب شوند که سرورهایشان را به داخل کشور بیاورند.

وی با ذکر مزایای این شیوه خاطرنشان ساخت: با این روش هم هزینه‌ای به خارجی‌ها نداده‌ایم، هم محتوا را در اختیار داشته و وضعیت امنیتی‌مان بهتر می‌شود و هم این که مردم سرویس‌های بهتر و ارزانتری دریافت می‌کنند. این فرآیند نیاز به ثبت‌نام داشت و بر همین اساس اعلام شده هرکس که محتوایی در خارج کشور دارد به داخل بیاورد و تسهیلات برای آن در اختیار بگیرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانه
  • اخبار داخلی
  • تفکیک اینترنت از اینترانت بدون نیاز به ثبت سایت‌ها امکان‌ پذیر شد