۱۳ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع روزنامه نگاری

به جز حقیقت هیچ چیز دیگری معنا ندارد

این موضوعی است در روزنامه نگاری که تا الان دست نخورده باقی مانده و امیدواریم پس از این هم همینطور باقی بماند.لحظات بسیاری در تاریخ ژونالیسم وجود دارد که به عنوان نقاط درخشان این صنعت و حرفه شناخته می شوند. تلاش برای بیان حقیقت و نه غیر آن که به جز این بنای ژورنالیسم چیز دیگری میشد.

با اکران فیلم The Post (پست) ساخته ی استیون اسپیلبرگ، که مطالعه ای تحسین برانگیز از تلاش روزنامه ی واشنگتن پست برای انتشار حقیقت که طعنه ی تندی بر ماجرای ریاست جمهوری ترامپ هم دارد، بر این شدم تا جستجویی از بهترین فیلم های تاریخ با موضوع ژورنالیسم یا روزنامه نگاری را برای شما عزیزان فراهم کنیم.

۱۳- نفوذی (The Insider)

نفوذیفیلمی تحسین بر انگیز به کارگردانی مایکل من کارگردان آثاری چون مخمصه (Heat) و آخرین موهیکان (The Last of the Mohicans) با بازی تماشایی آل پاچینو و راسل کرو که نامزدی ۷ اسکار را برای این فیلم به ارمغان داشت. داستان حول محور یک پروفسور شیمی می گذرد که پس از آنکه تصمیم به افشاگری درباره تجارت بزرگ تنباکو می گیرد تحت فشار شدید هم خانوادگی و هم حرفه ای خود روبرو می شود.

 

۱۲- مردم علیه لری فلینت (The People vs. Larry Flynt)

مردم علیه لری فلینتوقتی پای میلوش فورمن کارگردان آثار شاهکاری از سینما مانند آمادئوس ( Amadeus) و بر فراز آشیانه فاخته ( One Flew Over the Cuckoo’s Nest ) وسط می آید، همچین بازی تحسین برانگیز وودی هرلسون، چطور می توانیم از کنار چنین عنوانی با نامزدی در دو شاخه اسکار بگذریم؟! این فیلم داستان واقعی زندگی یک ناشر معروف هرزه‌نگاری در ایالات متحده است که بارها و بارها از سوی اقشار مختلف جامعه مورد اتهام قرار گرفته و بابت انتشار مجلاتش به دادگاه کشیده می‌شود.

 

۱۱- تقریبا مشهور  (Almost Famous)

تقریبا مشهوریکی از درخشان ترین آثار کامرون کرو که چهار نامزدی در اسکار و اسکار بهترین فیلمنامه را برایش به ارمغان آورد. کارگردان آثاری چون آسمان نیلی و جری مکگوئر،است. این فیلم روایت دلنشینی از ویلیام میلر نوجوانی ست که بدنبال کسب علاقه در رابطه با موسیقی راک و با وجود سرسختی های مادرش از طرف مجله رولینگ استون مامور میشه در رابطه با یک گروه راک که در حال اوج گرفتن هستند مطلب بنویسد.

۱۰- شب بخیر و موفق باشید (Good Night and Good Luck )

شب بخیر و موفق باشیدجرج کلونی رو همه ما میشناسیم. این فیلم دومین کارگردانی سینمایی این بازیگر خوش قریحه سینما است و با این اثر درخشان و تحسین شده، و از لحاظ فنی بسیار دقیق و خوش ساخت نشان داد که در عرصه کارگردانی هم چیزی همانند بازیگری کم ندارد. داستان فیلم در اوایل دهه ۱۹۵۰ حول ادوارد مورو گزارشگر و خبرنگار شبکه CBS که به مقابله با سناتور مک کارتی بر می خیزد و در نهایت موجبات رسوایی مک کارتیسم را فراهم می آورد می چرخد.

۹- کاپوتی (Capote)

کاپوتیدرخشان ترین اثر بنت میلر کارگردان آثاری چون توپ پول(MoneyBall) و شکارچی روباه (Foxcatcher). این فیلم بیشتر از نام کارگردانش به بازی درخشان فیلیپ سیمور هافمن که اسکار بهترین بازیگر مرد را هم برایش به ارمغان داشت می نازد. داستان فیلم حول شخصیتی به نام “ترومن کاپوتی”  است که در تحقیقات برای کتاب جدید خود، داستان قتل خانواده ای در کانزاس، رابطه ای عمیق با “پری اسمیت” یکی از قاتلان برقرار می کند.

 

۸- خبرگزاری (Broadcast News)

خبرگزاریدرامی جذاب و دلنشین از جیمز ال بروکس کارگردان خوش نام و نویسنده و کارگردان آثاری چون شرایط مهر ورزی (Terms of Endearment) و از این بهتر نمیشه ( As good As it Gets ). خبرگزاری با ۷ نامزدی در شاخه های مختلف اسکار نقطه درخشانی برای مجموعه فیلم های با موضوع ژورنالیسم به ارمغان آورده است. بازی درخشان ویلیام هارت و آلبرت بروکس معجونی جذاب از کار درآمد. داستان فیلم به این صورت است. دو خبرگزار  «جین کریگ» (هانتر) و «آرون آلتمن» (بروکس) که با هم در یک شبکه ی تلویزیونی در واشینگتن کار می کنند، و «تام گرانیک» (هرت) نیز به عنوان مجری در همان شبکه استخدام می شود. «جین» میان اظهار علاقه و دل خوری نسبت به «تام» مردد است و سرانجام، خودش باعث آشنایی «تام» و گزارشگری به نام «جنیفر مک» (چایلز) می شود. از طرف دیگر «آرون» که به «جین» علاقه مند است، موفقیتی در کار حرفه ای اش کسب نمی کند.

۷- افشاگری (Spotlight)

افشاگریمجموعه ای بی نقص به کارگردانی تام مک کارتی. این فیلم داستان واقعی از زمانی را شرح می دهد که روزنامه بوستون گلوب توانست از رسوایی عظیم کودک آزاری و مخفی کاری در داخل قلمرو کلیسای کاتولیک محلی پرده بردارد که پایه­ های کل کلیسای کاتولیک را لرزاند. Spotlight نام گروهی ۴ نفره در روزنامه است که در رابطه با موضوعات حساس دست به افشاگری زده و آن را در کانون توجه قرار می دهند. دو اسکار بهترین فیلم و فیلمنامه در سال ۲۰۱۵ شایستگی های این اثر درخشان که با تحسین بسیار منتقدان مواجه شد را نشان می دهد.

۶- شبکه (Network)

شبکهسیدنی لومت اسطوره سینمای کلاسیک و کارگردان بلندآوازه سینما، کارگردان شاهکاری چون دوازده مرد خشمگین (۱۲ Angry Men)، فیلمنامه ای بی نقص که کلاسی آموزشی برای فیلمسازان است را در قالب فیلم شبکه به ما هدیه داده است. شبکه یکی از بزرگترین فیلم های تاریخ ژورنالیسم نیز به حساب می آید، نامزدی تقریبا در همه ی بخش های اسکار و ۴ جایزه اسکار بخشی از افتخارات این اثر به یاد ماندنی است. شبکه داستان اوج گرفتن یک مجری ساده تلویزیون است که درادامه به صورت نمادین به یک پیامبرگونه دیوانه تبدیل می شود و رتبه و مخاطبان برنامه بالا می رود. این مجری در استانه بازنشتگی دچار یک فروپاشی عصبی و روانی می شود و به جای فرستادن او به روان پزشک مسئولین تلویزیون تصمیم می گیرند که او را جلو دوربین ببرند.

۵- تک خال در حفره (Ace in the Hole)

تک خال در حفرهخبرنگاری الکی به‌نام “چک” (داگلاس)، در آلبوکرکینیومکزیکو کار می‌کند و انتظار فرصتی را می‌کشد تا موفقیت گذشته خود را بار دیگر بازیابد. به‌زودی مردی (بندیکت) در غاری گرفتار می‌آید و “چاک” متوجه می‌شود که فرصت مورد نظرش را به دست آورده است. گروه‌های نجات قادرند مرد نگون‌بخت را ظرف چند ساعت نجات بدهند، اما “چاک” ترتیبی می‌دهد تا عملیات از مسیری طولانی و سخت طی بشود. حالا از سراسر کشور مردم کنجکاو و جویان هیجان در کنار خبرنگار خود را به محل می‌رسانند و در یک کارناوال بزرگ شرکت می‌کنند. این بخشی از داستان فیلمی به کارگردانی بیلی وایلدر بزرگ است. درامی دقیق که نقطه عطفی در فیلم های با موضوع ژورنالیسم است.

۴- همشهری کین (Citizen Kane)

همشهری کینبله درسته، یکی از برترین فیلم های تاریخ سینما و برترین فیلم تاریخ سینما از دید بسیاری از نشریات و منتقدین سینما، اثری گرانبها در زمینه ژورنالیسم هم به حساب می آید. شاهکار اورسن ولز درباره تراژدی زندگی مردی که مالک یکی از عظیم‌ترین ثروت‌های دنیا می‌شود امّا از زندگی ارضا نمی‌شود و به هنگام مرگ با حسرت نام اسباب بازی دوران کودکی خود را به زبان می‌آورد.

۳- زودیاک (Zodiac)

زودیاکیکی از معروفترین معماهای جنایی تاریخ آمریکا، قاتلی که هیچگاه پیدا نشد. دیوید فینچر با جسارت و دقتی مثال زدنی کارگردانی این اثر گرانبهای را انجام داده است. فینچری که باشگاه مشتزنی (Fight Club)  او، یا دختر گمشده ( Gone Girl)، هیچ جای شک و شبهه ای در بزرگی نام او باقی نمی گذارد. زودیاک یکی از بزرگترین آثار تاریخ روزنامه نگاری روایتی پر از التهاب و درامی تاثیر گذار هدیه ای به دوستداران ژورنالیسم است.

 

۲- پست (The Post)

پستمعجونی از تام هنکس و مریل استریپ، با کارگردانی استیون اسپیلبرگ. اسپیلبرگ فهرست شیندلر (Schindler’s List)، اسپیلبرگ نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)، درامی دقیق، پرکشش، خیره کننده و به یادماندنی از داستان یکی از بزرگترین رسوایی های تاریخ ایالات متحده ساخته است. مربوط به دوران ریاست جمهوری نیکسون، فردی است که از رسوایی واترگیت گرفته تا اوراق پنتاگون، جنجال های زیادی را در دوران کاری خود رقم زد. یکی از مهمترین رسوایی های مربوط به دوران او، انتشار اسنادی است که سالها بعد به « اوراق پنتاگون » مشهور شد. اسنادی که افشار می کرد نیکسون و مسئولان دولتی درباره جنگ ویتنام به افکار عمومی دروغ گفته اند و این جنگ ابداً با تصویری که آنها ارائه داده بودند، شباهت نداشت.

۱-همه ی مردان رئیس جمهور (All the President’s Men)

همه ی مردان رئیس جمهوربیش از چهل سال پیس، آلن جی پاکولا این اثر عالی را خلق کرد. فیلم به نویسندگی ویلیام گلدمن و با بازی ماندگار داستین هافمن و رابرت ردفورد است که در تاریخ سینما و محافل سینمایی اثری شگفت انگیز است. عامه پسندترین اثر در میان تمامی آثار با محوریت روزنامه نگاری که است که الگوی بسیاری از آثار سینمایی ژورنالیسم بعد از خود لقب می گیرد. همه ی مردان رئیس جمهور در واقع پتانسیل و این ژانر از فیلمسازی را به نمایش کشید. آثری چون Spotlight ( افشاگری) بدون وجود این فیلم بسیار بعید بود که وجود خارجی داشته باشند. فیلمنامه و روایت داستان این فیلم استانداردهایی را برای فیلم های بعد از خود خلق کرد و به معنای واقعی کلمه فوق العاده است. این فیلم اهمیت و جایگاه روزنامه نگاری را به بهترین شکل به ما می فهماند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانه
  • سینما
  • ۱۳ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع روزنامه نگاری