معرفی فیلم : در رفت و آمد (The Commuter)

فیلم به کارگردانی Jaume Collet-Serra و با بازی Liam Neeson در چهارمین همکاری بعد از فیلمهای Unknown ، Non-Stop و Run All Night می باشد. (فیلم پنجمی هم در حال ساخت است )

همکاری نیسون و کولت-سرا همانند همکاری اسکور سیزی و دنیرو شده است، فیلم هایی تولید می کنند که کاملا قابل پذیرش هستند. نیسون در این فیلم نقش یک پلیس بازنشسته به نام ماکل ولریچ حضور دارد که اکنون برای بیمه کار می کند و هر روز در مسیر کار و خانه با قطار در رفت و آمد است که اکنون خود را درون موقعیت شک برانگیزی پیدا می کند. زمانی که زنی با بازی ویرا فارمینگ با نیسون هم صحبت می شود و برای پیدا کردن شخصی که نباید در قطار باشد به او ۱۰۰,۰۰۰ دلار پیشنهاد می دهد. وظیفه ی نیسون پیدا کردن آن شخص و معرفی به آنها می باشد. مانند همه فیلم های اکشن انجام این کار آنطور که راحت به نظر می رسد، نیست و کاری که ابتدا آسان و راحت به نظر می رسید به طور فزاینده ای سختر می شود.

فیلم در بیشتر مواقع کاملا سرگرم کننده می باشد. تیمی که از همکاری نیسون و کولت-سرا ساخته شده است باعث شده که با اثری مفرح که می توان از آن لذت برد رو به رو باشیم. سه فیلم قبلی نیز به هر تعریفی فیلم های خیلی جذابی به شمار نمی آمدند ولی سرگرم کننده بوده و می شد از آنها لذت برد. بیشتر این فیلما (Run All Night کمتر ) و دقیقا Non-Stop مواردی داشتن که حتی می شد گفت با فیلم خیلی خوبی روبه رو نیستیم. رفت و آمد هم از این گونه مشکلات دور نبود و حتی شما میتوانید فیلم رو همان Non-Stop در نظر داشته باشید که به جای هواپیما اتفاقات درون قطار حادث می شوند. قطعا شباهت هایی هست ولی زمانی که شما فیلمی دارید که بر روی یک وسیله نقلیه در حال حرکت که با سرعت فیلم های سال ۱۹۹۰ حرکت می کند و همه چیز را خوب و درست مدیریت کتید، میتوان یک فیلم خوب داشت.

نقد فیلم : در رفت و آمد ( The Commuter)

رفت و آمد اثری است که نیاز های خود رو درک می کند و از اصول پایه ای برای این سبک آثار پیروی میکند. فیلم هیچ زیاده روی نمی کند که سبک جدیدی رو به مخاطب معرفی کند، همان کلیشه های همیشگی فیلم های اکشن را به درستی دنبال می کند و فقط تلاش می کند که سرگرم کننده باشد. با شخصیت هایی که براحتی قابل درک هستند .

نیسون در این فیلم شخصیت فرد منظمی را داراست که هر روز کار تکراری را انجام می دهد و فقط در این فکر است که خانواده خود را تامین کند و نسبت به مشکلات افرادی که در راه هم می بیند بی تفاوت نیست. اما تفاوت در این است که او در این نقش یک فرد کامل نیست، شخصیت وی دارای مشکلاتی است که یک فرد عادی دارد. مشکلات مالی وجود دارد که نیسون با آنها درگیر است و اکنون این موقیت بسیار مناسب به او پیشنهاد شده است که با انجام کاری راحت ۱۰۰,۰۰۰ دلار را به راحتی به دست آورد، هر فردی در این زمان با خود فکر میکند که ” باشه ! چرا کنه ؟ انجام میدم.” حتی زمانی هم که این احتمال وجود دارد که با انجام رساندن کار افرادی آسیب ببینند. فیلم هیچ تلاشی نمیکند نیسون رو فردی نشان دهد که فقط دارای توانایی های فوق العاده ای است و می خواهد خانواده خود را نجات دهد. شخصیت پردازی مناسب در فیلم است که علاوه بر بوجود آوردن محیطی مناسب فیلم را از کسل کننده بودن نجات می دهد و تبدیل به فیلمی میکند که قابل دیدن است. فیلم همچنین این سوال را از مخاطب میپرسد که اگر در موقعیت شخصیت اصلی داستان قرار گیرد چه کاری انجام می هد.

رفت و آمد جذابیت ای خاص خود را دارا است ولی بیشتر از یک فیلم اکشن معمولی و احمقانه نیست. شاید بزرگترین مشکل فیلم نیز همین باشد که در خیلی از زمان بندی ها قابل باور نیست. در بعضی از مواقع اتفاقاتی می افتد که زمان بندی آنچنان دقیق است که می تواند برای مخاطب بسیار سوال برانگیز باشد.

از طرف دیگر اما بازی بسیار خوب بازیگران و کارگردانی عالی است که فیلم را از یک شکست به تمام معنا به فیلمی تبدیل کرده که می شود از آن لذت برد.

نیسون و فیلم های اکشن

بعضی از فیلم های اکشن که اخیرا در آنها بازی کرده دارای صحنه های درگیری بسیار بدی و با ادیت های بدتر بودند که برای مخاطبان این گونه اکشن ها لذت فیلم را کاهش می دادند. در مقابل اما رفت و آمد جز بهترین فیلم های دارای صحنه های درگیری است که نیسون بازی کرده و این صحنه ها را بخوبی نمایش داده است. پلان هایی وجود دارد که احتمال قطع شدن سر یا انفجار قطار داده می شود.

پوستر فیلم : در رفت و آمد ( The Commuter)فیلم اما چالش دیگری برای این شخصیت دارد. این که شما بدانید در یک محیط بسته  هستید و بدانید جایی برای فرار ندارید و مجبور به ماندن درون قطار هستید و باید با افرادی که هیچ شناختی از آنها ندارید طوری سر صحبت را باز کنید که متوجه شوید آیا فردی که به دنباش هستید می باشند یا خیر. قرار دادن نیسون در این موقعیت که باید طوری با افراد که اکثرا دختران جوان هستند سر صحبت را باز کند و سوال کند که علاوه بر این که متوجه فرد مورد نظر شود، به افرادی را که هدف او نیستند نیز آسیبی نرساند و آنها را نترساند، خود این موقعیت صحنه هایی را به وجود می آورد که گارگردان به خوبی به نمایش گذارد. البته در بعضی از مواقع شخصیتی که برای او در نظر گرفته شده است غیر قابل باور است ولی در کل برای فرد اصلی داستان شخصیت مناسبی است.

در فیلم شما انتظار کارها و انتخاب های درست را از او دارید و متوجه این موضوع هم هستید که موانع زیادی در رسیدن به هدف وجود دارد، که در نهایت این بهترین راه برای ساختن این گونه فیلم ها می باشد.

فیلم یکی دیگر از آن دسته فیلم های نچندان خوب اول سال میلادی است که می توان دید و البته تعداد زیادی هم منتظر اکران هستند. تا آنجایی که از این سبک از فیلم ها میتوان دید گروه توانسته فیلم های موفقی را برای مخاطب به نمایش بگذارد و البته فیلم هایی که شباهت های زیادی با هم دارند ولی قابل لذت بردن هستند و تلاش نمیکنند که چیز جدیدی به مخاطب به نمایش بگذارند و در همان کاری که می کنند خوب هستند.

 

بروزنیوز نمره  B  را برای این اثر در نظر گرفته است.

 

شما هم اگر به دنبال فیلم های اکشنی هستید که فضای اکشن های دهه ۹۰ میلادی را به شما یاد آوری کند قطعا از این فیلم لذت خواهید برد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *