راهنمای خرید کفش فوتبال

فوتبال پرطرفدارترین ورزش دنیاست و بسیاری از مردم دنیا در رده‌های سنی مختلف، این ورزش مهیج را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. به راحتی می‌توان دریافت که مهم‌ترین ابزار برای این ورزش، کفش مناسب آن است. به همین منظور است که تمامی ستاره‌های فوتبال در دنیا با دقت بالایی به تهیه کفش فوتبال یا همان استوک می‌پردازند. زیرا این کفش بر عملکردشان در زمین فوتبال تأثیر مستقیمی می‎گذارد که معمولاً این امر برای آن‌ها نیز مقداری دشوار است. چون برای هر بازی باید با توجه به نوع چمن، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، استوک مناسب را مورد استفاده قرار دهند. برای سهولت در امر انتخاب استوک مناسب لازم است ویژگی‌های مختلف آن را بشناسیم تا در هنگام تهیه‌ی این کفش، استوکی با کیفیت و کارایی مناسب را انتخاب کنیم. در این مقاله شما را با استوک فوتبال و قسمت‌های مختلف آن آشنا خواهیم کرد. اگر قصد خرید کفش فوتبال را دارید، با آل اسپرت همراه باشید.

 

کفش فوتبال (استوک) چیست؟

کفش فوتبال (استوک) چیست؟

در زیر کفش‎های فوتبال میخ‎هایی تعبیه شده‎اند که در اصطلاح فوتبالی به آن‌ها «استوک» گفته می‎شود. استوک‎ها انواع مختلفی دارند که می‎توان به استوک‎های فلزی، لاستیکی و پلاستیکی اشاره کرد. این استوک‎ها به گونه‎ای طراحی شده‎اند که در صورت نیاز قابلیت جداسازی و تعویض را نیز داشته باشند. برخی از کفش‌های فوتبال دارای استوک‎هایی ثابت و غیرقابل تعویض هستند که این کفش‎ها برای بازی بازیکنان حرفه‎ای ساخته شده‎اند. استوک‎ها از تنوع بالایی برخوردار هستند که با توجه به شرایط زمین بازی می‎توان استوک مورد نیاز و مناسب را انتخاب کنید. در برخی از شرایط مانند زمین های گل آلود، از استوک های فلزی و قابل تعویض استفاده می شود. استوک‎ها مانع از سُر خوردن بازیکنان می‎شوند و در استارت‎های سریع و همچنین انجام حرکات تکنیکی به واسطه‌ی اصطحکاکی که ایجاد می‎کنند، به بازیکنان کمک می‎کنند تا توانایی‎های فنی و تکنیکی خود را بهتر به معرض نمایش بگذارد. استوک‎ها با توجه به قابلیت‎های مشخصی که دارند در شکل‎های تیغه‎ای، مخروطی و یا ترکیبی از این دو ساخته می‎شوند. هر کدام از این استوک‎ها برای استفاده‎ در زمین‎های مخصوصی طراحی شده‎اند. به عنوان مثال استوک‎های مخروطی در زمین‎های نرم مانند چمن طبیعی مورد استفاده قرار می‎گیرند، زیرا سطح تماس بیشتری با زمین دارند و استوک‎های تیغه‎ای برای بازی در زمین‎های نسبتاً سفت مانند چمن مصنوعی و یا زمین‎های خاکی مورد استفاده قرار می‎گیرند تا از فشار وارده از سمت استوک به پاهای بازیکنان کاسته شود. با پیشرفت تکنولوژی، در صنعت تولید کفش‎های فوتبال نیز شاهد پیشرفت‎هایی هستیم که همین امر موجب افزایش تنوع در انواع مدل‌ها و برندهای مختلف تولیدکننده‌ی این کفش‌ها شده است. به همین منظور برای تهیه‎ی مناسب‎ترین کفش فوتبال یا همان استوک باید به این موارد توجه کنیم. شرکت‎های تولیدکننده‎ی کفش‎های فوتبال، با توجه به نوع زمین فوتبال، که از نوع چمن مصنوعی یا طبیعی است اقدام به طراحی و تولید استوک می‌کنند.

 

انتخاب کفش فوتبال مناسب بر اساس پست بازیکن

انتخاب کفش فوتبال مناسب بر اساس پست بازیکن

بازیکنانی که در پست مهاجم بازی می‌کنند، کفش‌هایی که دارای ساق هستند برای آن‌ها مناسب‌ترند. این نوع کفش‌ها به دلیل داشتن ساق در حرکات عرضی و همچنین رفت و برگشت‎های مداوم و استارت‎های سریع در زمین فوتبال، از قوزک پای بازیکنان در برابر آسیب‎دیدگی محافظ می‎کنند. اگر کفش بدون ساق انتخاب کنید ممکن است از ناحیه قوزک پا دچار آسیب‎دیدگی شوید. اگر در زمین فوتبال یک دریافت کننده یا در خط حمله و یا در خط دفاعی تیم فعالیت می‎کنید و بیشتر از سایر بازیکنان با توپ در ارتباط هستید کفش‎های نیم‎ساق را به شما پیشنهاد می‎کنیم تا در زمین فوتبال راحت‎تر و سریع‎تر مانور بدهید و از سرعت عمل شما کاسته نشود. برای بازی در این پست‎ها کفش‎های ساق کوتاه هم مناسب هستند اما استفاده از کفش‎های نیم‎ساق احتمال آسیب‎دیدگی در ناحیه مچ پا را به حداقل می‎رساند. از مزایای کفش‎های ساق کوتاه می‎توان به وزن سبک آنها اشاره کرد که به کمک آنها بازیکنان می‎توانند به راحتی و با سرعت بالا در زمین فعالیت کنند.

 

کفش فوتبال از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

کفش فوتبال از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

کفش فوتبال یا همان استوک دارای هفت قسمت مختلف است که شامل زیره، رویه، کفی، لایه میانی، پنجه، پاشنه و استوک می‎باشد که در ادامه به بررسی هر یک از این قسمت‎ها خواهیم پرداخت. زیره کفش فوتبال :زیره‎ی کفش فوتبال از بخش‎های داخل، میانی و بیرونی تشکیل شده است که به طور مستقیم با زمین فوتبال در تماس هستند و معمولاً با توجه به نوع زمین بازی انتخاب می‎شوند. رویه کفش فوتبال :در ساخت رویه کفش فوتبال معمولاً از چرم طبیعی و یا چرم مصنوعی استفاده می‎شود که بخش‌های رویه و میانی استوک را تشکیل می‎دهد. کفی کفش فوتبال :کفی کفش‎های فوتبال عموماً از جنس «پد» هستند که برای راحتی کف پا و حمایت از قوزک پای بازیکنان در داخل استوک‎ها به صورت چسب شده و یا جدا شونده قرار داده می‎شوند. لایه میانی کفش فوتبال :این لایه در زیر کفی کفش نصب می‎شود و وظیفه‎ی آن حمایت از کف پاها در مقابل ضربه و فشارهای وارده حاصل از استارت‎های سریع بازیکنان را برعهده دارد. پنجه کفش فوتبال :بخش جلوی رویه کفش فوتبال را پنجه می‏گویند که مهمترین بخش از کفش فوتبال می‎باشد زیرا بیشتر ضربات محکمی که بازیکنان به توپ وارد می‎کنند توسط این ناحیه وارد می‎شود. در اغلب استوک‏ها این بخش را با استفاده از تکنولوژی برای افزایش مقاومت، کنترل بهتر توپ توسط بازیکن و همچنین بالابردن قدرت شوت، به زیره کفش می‎دوزند. پاشنه کفش فوتبال:بخش انتهایی کفش فوتبال، پاشنه نامیده می‏شود. این قسمت مانع از وارد آمدن فشار به پاشنه و کف پای بازیکنان می‎شود. استوک (میخ) کفش فوتبال :در کف کفش‎های فوتبال میخ‎هایی تعبیه شده است که در تماس مستقیم با سطع زمین بازی هستند که در اغلب موارد مخروطی شکل هستند. این میخ‎ها استوک نامیده می‎شوند. استوک‎ها دارای سه نوع فلزی، لاستیکی و پلاستیکی هستند و جهت ایجاد اصطحکاک با سطح زمین بازی در زیر این کفش‎ها نصب شده‎اند تا بازیکنان به راحتی بتوانند استارت‎هایی سریع بزنند.

 

راهنمای انتخاب استوک حرفه ای

راهنمای انتخاب استوک حرفه ای

با توجه به این نکته که کفش‎های فوتبال بر اساس نوع زمین فوتبال ساخته می‎شوند، ابتدا باید بدانید که در چه نوع زمینی می‎خواهید به ورزش فوتبال بپردازید؛ زیرا استوک‎های کفش‎های فوتبال با توجه به نوع زمین ساخته شده و در زیر کفش‌های فوتبال نصب می‎شوند. با توجه به همین نکته در ادامه به معرفی برخی استوک‎ها بر اساس نوع زمین فوتبال می‎پردازیم.

FIRM GROUND (FG): این نوع کفش‎ها به کفش‎های زمین سفت معروف هستند و طراحی خاص این کفش ها موجب گردیده تا کفش‎های FG گزینه‎های بسیار مناسبی برای چمن‎های طبیعی باشند. همچنین از این کفش‎ها برای چمن‎هایی که از رطوبتی کم برخوردارند و ثابت و پایدار هستند می‎توان استفاده کرد. این استوک‎ها به افزایش سرعت بازیکنان و همچنین کاهش فشار وارده از طرف زمین به پاها کمک می‎کنند. استوک‎های مورد استفاده در این نوع کفش‌ها از نوع مخروطی توخالی است و در برخی موارد به صورت تیغه‌ای هستند.

SOFT GROUND (SG): این نوع کفش‎ها به کفش‎های زمین نرم معروف هستند. این نوع کفش‎ها برای چمن‎های نرم که باران خورده‎اند و مقداری گل‌آلود شده‎اند بهترین گزینه هستند. در این نوع کفش‎ها استوک‎هایشان قابل تعویض است و حتی می‎توان این کفش‎ها را بدون استوک نیز مورد استفاده قرار داد. این کفش‎ها ۶ استوک دارند که در مواقع لزوم قابل تعویض و یا حذف هستند. ۴ استوک در قسمت جلوی کفش و ۲ استوک نیز در قسمت عقب کفش قرار داده شده است که در این کفش‎ها قابل تعویض نیستند. این کفش‎ها گزینه‎ی مناسبی برای استفاده در زمین‎های چمن نرم و یا زمین‎های گل‎آلود هستند که به افزایش سرعت بازیکنان در این زمین‎ها کمک می‎کنند. استوک‎های این کفش‎ها معمولاً مخروطی شکل است و از جنس آلومینیوم ساخته شده‎اند و قابل تعویض می‎باشند. برخی از کفش‎های زمین نرم نیز دارای استوک‎های مخروطی شکل یا تیغه‎ای ثابت هستند.

ARTIFICIAL GRASS (AG): زمین‎های با چمن مصنوعی، شبیه‎سازی از زمین‎های با چمن طبیعی هستند که برای بازی در این نوع زمین‎ها کفش‎های AG گزینه‎ای مناسب هستند. این نوع کفش‎ها از استوک‎های زیاد و متمرکزی برخوردارند که در قسمت‎های مختلفی از زیر کفش تعبیه شده‎اند و از ارتفاع مختلفی برخوردارند. استوک‎های به کار رفته در این کفش‎ها تیغه‎ای یا مخروطی است. جنس این استوک‎ها از پلاستیک است و درون آنها سوراخ‏هایی ایجاد شده است تا در اثر برخورد با چمن مصنوعی که خود از جنس پلاستیک است، دچار ساییدگی نشوند. این استوک‎ها در چمن مصنوعی به افزایش سرعت بازیکنان کمک می‎کند و همچنین از فشار وارده‎ی حاصل از وزن بازیکن به کفش را کاهش می‎دهد.

HARD GROUND (HG): این نوع کفش‎ها برای بازی بر روی زمین‎های سخت و یا زمین‎هایی که چمن آن کنده شده است و زمین لخت است انتخابی مناسب هستند. کفش‎های مناسب برای زمین‎های سخت از استوک‎هایی کوتاه و مخروطی شکل بسیاری برخوردار هستند تا به حفظ تعادل بازیکنان بر روی این نوع زمین‌ها کمک کنند. همچنین این نوع کفش‎ها بر روی سطوح FG نیز عملکرد خوبی دارند.

TURF TRAINER (TF): این نوع کفش‎ها برای زمین‎های چمن تمرینی مورد استفاده قرار می‎گیرند و گزینه‏ای مناسب برای بازیکنانی هستند که تمایل به بازی یا تمرین بر روی سطوح مصنوعی دارند. در این نوع کفش‎های استوک‎هایی کوتاه و از جنس لاستیکی تعبیه شده است. استوک‎های مورد استفاده در این کفش‎ها مخروطی شکل هستند.

INDOOR (IN): این نوع کفش‎ها سالنی هستند و برای بازی بر روی زمین طراحی شده‎اند. این نوع کفش‎ها در سطوح صاف و سفت عملکرد بسیار مناسبی دارند.

STREET (ST): این نوع کفش‎ها که متقاضیان فراوانی نیز دارند، زیره‎ی آنها به گونه‌ای طراحی شده است که گزینه‎ای بسیار مناسب برای بازی بر روی سطوح آسفالتی و بسیار سخت و برجسته هستند. سطح زیره‏ی این کفش‎ها به شکلی منظم مشبک شده است که تا حدودی به کفش‎ها TF شبیه شده است.

به طور کلی باید گفت که کفش‎های HG برای بازی بر روی چمن‎های خیس و زمین‎های گل‎آلود گزینه‎های مناسبی نیستند و باعث سُر خوردن بازیکن می‎شوند. اگر در طول دوران ورزشی خود به طور دائم بر روی چمن‎های مصنوعی بازی می‎کنید بهترین گزینه برای شما کفش‎های SG هستند. اگر از انتخاب این کفش‎ها و بازی بر روی چمن‎های مصنوعی برای مدتی طولانی مطمعن نیستید و می‌خواهید کفشی داشته باشید تا بر روی اکثر سطوح عملکرد قابل قبولی داشته باشد و امن بازی کنید، انتخاب کفش‎های FG گزینه‎ای مناسب‎تر است. برای بازی در زمین‎های سفت، چمن‌های خشک و سنگ‎ریزه دار، که به قدری سفت هستند که استوک کفش‌ها درون زمین فرو نمی‎روند، کفش‎های HG که از جنس TPU ساخته شده‎اند بسیار گزینه‎های مناسبی برای استفاده در این نوع زیمن‌ها هستند که از مقاومت بالایی نیز برخوردارند. همین امر موجب افزایش عمر استوک نیز می‌شود. استوک‎ها در ایم نوع کفش‌ها از تراکم بالایی برخوردارند و همچنین ارتفاع کمی نیز دارند تا فشار وارده از طرف زمین سفت و خشک را در قسمت زیر کفش پخش کرده و فشار وارده به کف پا را کاهش دهند.

 

جنس کفش فوتبال

جنس کفش فوتبال

کفش‎های فوتبال ممکن است از جنس‌های متفاوتی ساخته شوند. برخی از کفش‎های فوتبال از چرم و برخی دیگر از الیاف مصنوعی ساخته شده است. که در ادامه در مورد جنس این کفش‎ها توضیحات بیشتر را ارائه خواهیم کرد.

کفش فوتبال چرمی

برای بازیکنانی که انعطاف‌پذیری در طول جریان بازی برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است کفش‎های چرمی گزینه‎ای بسیار مناسب به حساب می‎آیند. کفش‎های چرمی علاوه بر اینکه انعطاف‎پذیری بازیکن را در طول بازی افزایش می‌دهند، امکان تنفس بهتر و راحت‎تری را برای پاهای بازیکن فراهم می‎کنند. هرچند باید این نکته را نیز خاطرنشان کرد که کفش‎های چرمی برای زمین‎های گل‎آلود و چمن‎های خیس گزینه‎ی مناسبی نیستند زیرا چرم به راحتی آب و رطوبت را به خود جذب می‎کند. همچنین نگهداری از این کفش‎ها بسیار ساده است و به کمک واکس‎های مناسب می‎توانید از این کفش‎ها مراقب کنید تا در گذر زمان انعطاف‌پذیری خود را از دست ندهند و این عمل موجب می‌گردد تا آب به راحتی توسط چرم جذب نشود و آب درون چرم نفوذ نکند.

کفش فوتبال الیاف مصنوعی

برای بازیکنانی که حفاظت از پاهایشان اهمیت ویژه‎ای دارد کفش‎هایی که با الیاف مصنوعی ساخته شده‎اند گزینه‎ی بسیار مناسبی هستند. کفش‎هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده‎آند حرکات پاهای بازیکن را در ناحیه مچ پا، قسمت میانی ساق پا و همچنین قسمت رویه‎ی پا تقویت می‎کند و همچنین در طول بازی از پاهای بازیکن حفاظت می‎کند. یکی از نکات مثبت کفش‎های ساخته شده از الیاف مصنوعی، سهولت استفاده از آنها در زمین‎های چمن خیس و گل‎آلود است. چون الیف به کار رفته در ساخت این کفش‎ها آب و رطوبت را به خود جذب نمی‎کنند اما تنفس پاها در این کفش‌ها به راحتی کفش‎های چرمی نیست.

 

دیگر نکات مهم در خرید کفش فوتبال

دیگر نکات مهم در خرید کفش فوتبال

ـ مثال: در هنگام خرید کفش فوتبال نایک، حتماً جوراب مناسب با این کفش‎ها را به پا داشته باشید.

ـ توپی که با آن بیشتر تمرین می‎کنید و راحت هستید را با خود همراه داشته باشید تا پس از پوشیدن کفش، با آن به نقاطی از توپ ضربه بزنید و دقت و راحتی کفش را در هنگام بازی با توپ مورد سنجش قرار دهید.

ـ کفشی مناسب است که خیلی تنگ نباشد و مقداری فضای آزاد برای آزادی عمل پاها داشته باشد. زیرا در صورت تنگ بودن کفش، فشار حاصل از ضربه زدن به توپ در حین بازی به راحتی به پاها منتقل می‎شود.

ـ با هر دو پای خود کفش را تست کنید.

ـ کفشی را تهیه کنید که مقدار زیادی گشاد نباشد. که در این صورت ممکن است مانع شتاب‎گیری مناسب و سرعت شما شود.

ـ در تهیه کفش‎های چرمی ممکن است ممکن است احساس کنید که کفش مقداری بزرگ است که این امر یک اشتباه بصری است و مشکلی وجود ندارد.

ـ یکی از اشتباهات رایج در تهیه کفش‎های ورزشی این است که به امید بزرگ شدن پاها، کفش‎هایی نیم سایز کوچک‎تر از سایز واقعی پا خریداری می‎کنند.

ـ پس از پوشیدن کفش جدید مقداری با آن راه بروید تا متوجه میزان راحتی و تنگ و یا گشاد بودن کفش شوید.

ـ با پوشیدن کفش و پس از راه رفتن با آن، مقداری سرعت خود را افزایش دهید و نرم بدوید و عملکرد کفش را در هنگام دویدن مورد سنجش قرار دهید.

ـ پس از انجام این آزمایشات، به سراغ توپ خود بروید و چند ضربه به آن وارد کنید و میزان راحتی و دقت شوت خود را با این کفش‎ها بررسی کنید.

بهترین کفش فوتبال را از کجا خریداری کنیم؟

به دلیل تاثیرگذاری مستقیم کفش فوتبال در عملکرد بازیکن و سلامت پای وی، لازم است کفش فوتبال مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. فروشگاه آل اسپرت ، بهترین و باکیفیت ترین کفش های فوتبال را با قیمت استثنایی به شما ارائه می دهد. تمامی کفش های فوتبال ارائه شده در آل اسپرت، از استاندارد های

جهانی برخوردار هستند و تجربه ای عالی از بازی با کفش های استاندارد و باکیفیت را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

تبلیغات گروه سایبری آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *